Skica Álvara Sizy k pavilonu v Anyang, Jižní Korea, 2005 |
V polovině dubna byla v Praze otevřena jedna z nejlepších architektonických výstav, jakou měla česká metropole v posledních letech šanci zhlédnout – a to jak svou formou tak obsahem. Na fotografiích, plánech, textech a především pro naše prostředí už bohužel nepříliš samozřejmých krásných modelech byly představeny projekty a stavby, jejichž autory sice jsou Portugalci, nicméně jež byste v samotném Portugalsku hledali marně. Výstava totiž přiblížila domy vyrostlé za hranicemi vlastní, rozlohou nevelké země – produkty jakési novodobé kulturní kolonizace – v nejlepším smyslu tohoto slova, užitého zde s jistou nadsázkou.
Zěmě, jejíž architektonický věhlas potvrdila kromě Kennetha Framptona také celá řada dalších uznávaných teoretiků a kritiků oboru, vystavěla svou prestiž v nedávné minulosti především na osobnosti Álvara Sizy. Expozice, již sestavil za podpory Portugalské komory architektů kurátor a architekt Ricardo Carvalho, nicméně ukázala, že portugalské scéna se od osmdesátých let značně rozrostla. Kromě Mistra (jehož pozice není mimochodem kurátorem nijak nadřazována) se tak představují další, téměř dvě desítky kanceláří: Eduardo Souto de Moura, Inês Lobo and Pedro Domingos, Atelier do Corvo, Gonçalo Byrne, Ricardo Bak Gordon, José Adrião, SAMI Arquitects, Aires Mateus, Carrilho da Graça, Promontório Arquitectos, João Mendes Ribeiro, ARX Portugal, RISCO, Graça Dias and Egas José Vieira, Pedro Reis, Flávio Barbini a Maria João Silva Barbini.
Našinec, jenž postupně, byť nerad přivyká konzumaci mnohdy narychlo a s omezeným rozpočtem vznikajících výstav, z nichž nejednou prosvítá to či ono z kritérií grantového řízení, mohl být rozsahem projektu i čistotou koncepce až zaskočen. Výstava byla převzata z přední berlínské galerii Aedes, kde ji o měsíc dříve zahajoval sám portugalský prezident Prof. Dr. Anibal Cavaco Silva.
Povzbudivé vnuknutí, že se snad skutečně stáváme kulturním centrem Evropy, trvalo ale krátce – chce se napsat (ostatně stejně jako naše poměrně úspěšné předsednictví EU). Prozření bylo trpké a ostuda velká. Ptáte-li se totiž právem, kde můžete přehlídku současné portugalské architektury vidět, nerada musím odpovědět: Nikde. Původně byla instalována v lapidáriu Betlémské kaple. O týden později však nečekaně uzavřena. (Nepočítáme-li den večerní vernisáže a pondělí, kdy zůstává galerie zavřena, trvala tedy šest dní.) Troufám si říci, že ji tak viděl pouze zlomek profesní i studentské veřejnosti – zváště pak proto, že její konec byl anoncováno až na 4. června.
Rozklíčovat tuto pro české kulturní dění nezvyklou peripetii se redakci nepodařilo. Spor obchodně-technické povahy leží někde mezi šesticí spoluorganizátorů a Správou účelových zařízení ČVUT (jež prostor pronajímá) a vzhledem k naznačenému charakteru kvalitu přehlídky nikterak nereflektuje.
Pro diváka je však bohužel rozhodující skutečnost, že výstava zůstává uzavřena. Žádná jiná akce se momentálné podle dostupných informací v lapidáriu nekoná...