V Brně se znovu rozhořela debata o novém koncertním sálu

Zdroj
Jan Tomandl
Vložil
ČTK
23.01.2012 18:25
Brno - V Brně se znovu rozhořela debata o tom, zda bude sál Janáčkova divadla i v příštích letech využívat spolu s operou také Filharmonie Brno. Dlouholeté provizorium měla ukončit výstavba nového koncertního sálu. Peníze na stavbu ale chybí. Město proto zadalo novou akustickou studii za 650.000 korun. Radní chtějí ve studii zjistit, jak divadelní budovu po akustické stránce upravit pro operní představení i koncerty filharmonie. Část brněnských umělců a opozičních politiků s tím nesouhlasí.

    Podle předsedkyně Spolku pro výstavbu nového koncertního sálu v Brně Aleny Štěpánkové-Veselé by případnou akustickou úpravou Janáčkova divadla vznikl "kočkopes". "Nebylo by to dobré ani pro operu, ani jako koncertní sál. Obojí má trochu jiné akustické požadavky, jinou architekturu, jinou geometrii," řekla dnes novinářům Štěpánková-Veselá. Janáčkovo divadlo je postaveno jako operní dům. Pro filharmonii je akustika podle odborníků nyní nevhodná.
    Opoziční zastupitel a bývalý primátorův náměstek Daniel Rychnovský (KDU-ČSL) minulý týden upozornil na to, že podobná akustická studie už před lety vznikla. Jasně prý prokázala to, že úpravy by byly nákladné a jejich efekt nejistý.
    Podle Rychnovského se brněnští radní úvahami o úpravách Janáčkova divadla snaží vyhnout problému a ušetřit na nevhodném místě. Město podle něj nový sál potřebuje. "V každém srovnatelném městě na západ od našich hranic je alespoň jeden sál s kvalitní akustikou," konstatoval Rychnovský. "Chlubíme se tím, že jsme Janáčkovo město, ale přitom nemáme kde na úrovni zahrát jeho vrcholná díla, třeba Glagolskou mši a Tarase Bulbu," doplnila Štěpánková-Veselá. V Janáčkově divadle totiž například chybí varhany.
    Janáčkovo divadlo nyní slouží primárně opeře a baletu Národního divadla Brno. Některé tamní umělce prý úvahy o akustických úpravách znepokojují. "Akustika sálu se mění s každým zásahem, a nevím, jestli k lepšímu," uvedla odborářka a operní pěvkyně Jitka Zerhauová. Naopak ředitel Národního divadla Brno Daniel Dvořák se domnívá, že určité akustické úpravy by sálu mohly i prospět. "Janáčkovo divadlo nemá v celém sále stejně dobrou akustiku. V různých částech jsou například hůře slyšet určité nástrojové skupiny," uvedl Dvořák. Soužití opery s Filharmonií Brno je podle Dvořáka možné i po provozní stránce.
    Nad zadáním nové studie se podivuje bývalý primátorův náměstek Rostislav Slavotínek (KDU-ČSL), jenž se před lety podílel na zadání architektonické soutěže na takzvané Janáčkovo kulturní centrum, tedy plánovaný nový koncertní sál. Filharmonie podle něj potřebuje z akustických důvodů dlouhý a vysoký sál bez elevace. Dostala by jej právě v Janáčkově kulturním centru, zatímco v Janáčkově divadle takový nikdy být nemůže. "Překvapuje mě, že se město vrací k myšlence, která prokazatelně nemůže přinést nic dobrého," uvedl Slavotínek. Nový sál by podle něj Brnu přinesl také vhodné zázemí pro velké kongresy a potřebná parkovací místa.
    Primátorova náměstkyně Jana Bohuňovská (ODS) minulý týden vznik nové akustické studie obhajovala. Poslední studie je podle ní stejně příliš stará a potřebuje aktualizaci. Na nový koncertní sál nejsou peníze, dodala Bohuňovská.
    Filharmonie Brno teď sídlí v Besedním domě. Tamní sál je ale příliš malý, a tak se velké symfonické koncerty z nouze konají v Janáčkově divadle nebo v bývalé továrně Wannieck Gallery. Po stavbě nového sálu brněnští umělci volají více než 100 let.
0 komentářů
přidat komentář

Související články