Karlovy Vary - Karlovy Vary se po letech dočkají nové výpravní budovy horního vlakového nádraží. Má stát 46,5 milionu korun a České dráhy ji dokončí v roce 2012. Nynější zdevastovaná budova bude zbourána a nahradí ji moderní dvoupodlažní objekt oblých tvarů. Stavět se má začít zřejmě na jaře příštího roku, řekl dnes novinářům náměstek generálního ředitele Českých drah Milan Matzenauer. Podle něj jde o významnou událost, protože nová nádraží se v současné době prakticky nestaví. Současnou budovu měla původně rekonstruovat společnost Grandi Stazioni, která opravuje i Wilsonovo nádraží v Praze a nádraží v Mariánských Lázních. Z ekonomických důvodů ale od rekonstrukce v Karlových Varech ustoupila a dohodla se s Českými drahami na vyplacení odškodného 46,5 milionů korun. Částka 46,5 milionu korun byla také zadáním pro projektanta. "Rekonstrukce staré budovy z přelomu 40. a 50. let minulého století by byla výrazně dražší. Proto jsme se rozhodli pro stavbu nové, moderní budovy, navazující na prostor před nádražím," uvedl autor projektu architekt Petr Franta. Dvoupodlažní budova má tvar připomínající ledvinu, oblé stěny, respektující klimatické podmínky Karlových Varů. Uvnitř budovy vznikne podle projektu prosklená dvorana, osvětlená skleněným stropem, ve vyšším patře, odkud bude vstup na nástupiště, pak ČD centrum. Budova také nabídne prostory pro komerční služby, případně infocentrum a podobně. České dráhy také v rámci stavby zrekonstruují sousední budovy, kde je zabezpečovací zařízení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Součástí projektu jsou i další investice v okolí, které ale už nebudou financovat České dráhy. Jde o lávku přes kolejiště k sídlišti Růžový vrch a úpravy před nádražím. Obě tyto akce by mělo realizovat město. Primátor Werner Hauptmann dnes řekl, se město k projektu určitě připojí, a to, jak věří, bez ohledu na to, jak dopadnou komunální volby. "Podporujeme tento plán od začátku. Jen škoda, že nepřišel před pěti lety," podotknul Hauptmann. Město by mělo do lávky a úprav okolí dát desítky milionů korun, nebudou ale zřejmě stát více než samotná budova nádraží. Poslední části úprav nádraží by měla být rekonstrukce kolejiště a nástupišť. Ty ale spravuje SŽDC a na úpravy peníze nemá. Jen v první etapě by modernizace stála asi 246 milionů korun a celkem téměř půl miliardy. Podle současných informací se úpravy určitě nebudou dělat do roku 2018. Ani pozdější termín ale není jistý. "Bohužel, rekonstrukce kolejiště by nebyla podle studie návratná. Není ji tak možné zařadit mezi projekty, financované z programů Evropské unie," řekl dnes ČTK náměstek ředitele plzeňské SŽDC Jan Veselovský. Podle náměstka hejtmana Karlovarského kraje Petra Navrátila by ale mohlo pomoci, pokud by rekonstrukci prosazovalo jak město, tak Karlovarský kraj. "Navíc věřím, že nová budova a nové vlaky přilákají více cestujících a ekonomické úvahy mohou být za pár let jiné," dodal Navrátil.