Primátor Brna Vokřál podpořil stavbu nádraží v odsunuté poloze

Source
Lenka Horáková
Publisher
ČTK
15.01.2018 12:45
Czech Republic

Brno

Brno - Primátor Brna Petr Vokřál (ANO) podpořil stavbu hlavního vlakového nádraží v odsunuté poloze u řeky. ČTK dnes řekl, že chce, aby se stavělo co nejdříve a s přispěním peněz z Evropské unie. Jeho vyjádření se shoduje s rozhodnutím jihomoravských zastupitelů, kteří dnes podpořili odsun nádraží. Druhou variantou je stavba ve středu města pod Petrovem poblíž současného nádraží. Vokřál až dosud žádnou z variant nepodporoval. Konečné rozhodnutí o poloze vydá vláda, dnešní stanovisko kraje a také města, které se ještě nevyjádřilo, bude doporučující.


Současné nádraží už kapacitně nestačí. Stavba nového má trvat zhruba šest let. U řeky má stát od 42 do 45 miliard korun, pod Petrovem od 42 do 56 miliard korun. Podle studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty, by se mohlo u řeky začít stavět v roce 2020, zatímco pod Petrovem nejdříve v roce 2026. U odsunu tak nejspíš bude možné čerpat peníze z EU, u Petrova je to nepravděpodobné.

Vokřál je i krajským zastupitelem, ale dnešního hlasování se nezúčastnil kvůli pracovnímu setkání ohledně stavby koncertního sálu v Brně. ČTK však řekl, že by hlasoval. "Je třeba začít co nejdříve, a pokud možno za peníze z Evropské unie. Uvolní se tím konečně rozvoj města směrem na jih, což se kvůli stávající poloze a diskusím od roku 1928 dosud nepodařilo," uvedl Vokřál. O novém nádraží v Brně se mluví bezmála 100 let.

Podle Vokřála je kultivované centrum směrem k Lužánkám a na Mendlovo náměstí, ale chybí směrem na jih. "Podle architektonické studie tam může vzniknout plnohodnotná městská část doplňující centrum města s bydlením pro 20.000 až 30.000 obyvatel," doplnil Vokřál. Podle něj by stavba nádraží pod Petrovem znamenala velké výluky na mnoho let, což by si nikdo z cestujících nepřál.

Brno zatím jasné stanovisko k variantám o nádraží nedalo. Chce si nejprve udělat průzkum veřejného mínění a rozhodnutí vydat v únoru. Vokřál dosud neřekl, kterou variantu podporuje. Vyjádřil se však poté, co někteří jeho koaliční kolegové z města ze Strany zelených podpořili na krajském zastupitelstvu nádraží pod Petrovem. Zastánci varianty pod Petrovem poukazují na to, že odsunutá varianta prodlouží lidem cestování a bude tam horší napojení městské hromadné dopravy.
1 comment
add comment
Subject
Author
Date
Hned se dá stavět i na Petrov
Pražák
26.01.18 08:23
show all comments

Related articles

1 02.05.2018 | Cena za nádraží v Brně se zdá Babišovi vysoká, chtěl informace
0 27.02.2018 | Brněnští zastupitelé dnes řeknou, kde chtějí nové nádraží
0 16.02.2018 | Vedení Brna bude mít výsledky průzkumu o přesunu nádraží
0 14.02.2018 | Městská část Brno-střed podpořila odsun nádraží v Brně k řece
3 31.01.2018 | Debaty o poloze nádraží v Brně oživily otázku Nové městské třídy
0 15.01.2018 | Jihomoravští zastupitelé podpořili odsun nádraží v Brně k řece
0 12.01.2018 | Zastánci nádraží v centru Brna kritizují kraj
4 10.01.2018 | Čtyři expertní posudky doporučují Brnu nechat nádraží v centru
0 09.01.2018 | Kancelář architekta města doporučuje přesunout nádraží ke Svratce
4 01.11.2017 | Tramvaje k odsunutému nádraží v Brně by jely déle než do centra
0 30.10.2017 | Studie připouští možnost stavby nádraží v Brně na dvou místech
0 25.10.2017 | SŽDC zveřejní výsledky studie na rekonstrukci brněnského uzlu
0 10.05.2016 | Urbanisté navrhují postupný rozvoj území kolem nádraží v centru
1 15.12.2015 | Aliance Referendum 2016 zahájila kampaň k poloze nádraží v Brně
1 07.09.2015 | Zeleným a Žít Brno se nelíbí obsah webu o rekonstrukce nádraží
1 25.11.2014 | Referendum o nádraží se má v Brně konat s krajskými volbami
0 07.10.2014 | Brno se zavázalo ke koupi pozemků u Zvonařky pro výstavbu nádraží
0 05.03.2012 | Brno má první oficiální dokument, kde připouští nádraží v centru
1 24.10.2011 | S odsunem brněnského nádraží nesouhlasí ministerstvo kultury