Zdroj Ústav pro regionální studia FF OU a Katedra české literatury a literární vědy FF OU
Vložil Tisková zpráva
05.09.2012 22:10
1
Již zítra se do Fiducie sjedou odborníci nejen z celé České republiky, ale i ze zahraničí na sympozium Krajina. Program je nabitý a přestože jde o odbornou konferenci pořádanou Filozofickou fakultou Ostravské univerzity, je přístupná veřejnosti. Proto neváhejte a přijďte si ve čtvrtek a v pátek poslechnout zajímavé příspěvky na téma literatura, umění a krajina. Probíhá v antikvariátu a klubu Fiducia ve dnech 6.-7.9. vždy od 9:00 do 17:00. Pořádá: Ústav pro regionální studia FF OU a Katedra české literatury a literární vědy FF OU
PROGRAM SYMPOZIA: čtvrtek 6. září 2012 9:00–12.00 KRAJINA A JEJÍ OBRAZ Karel Stibral - Krajina, příroda a současná estetika Stanislava Fedrová - Krajina jako kulturní konstrukt Gertraude Zand - Dobytí krajiny – česká kolonizace Podkarpatské Rusi Jakub Češka - Krajina jako neuralgický bod literární promluvy Petr Tomášek - Obraz krajiny – krajina v obraze
PRAVDĚPODOBNÁ KRAJINA Alice Jedličková - Realistické podhůří: mody a moduly reprezentace Martin Tomášek - Realistický efekt (na příkladu prózy K. V. Raise) Ivana Taranenková - Konštruovanie krajiny v slovenskej próze druhej polovice 19. storočia Richard Změlík - Želary – vesnice, která není na žádné mapě (fikční reprezentace krajiny a prostoru)
13.00–17.00 KRAJINA V DĚJINÁCH VIZUÁLNÍ KULTURY Petra Trnková - Historie utváření krajiny na buquoyských panstvích od konce 18. do 2. poloviny 19. století Přemysl Mácha - Obraz krajiny v myslích obyčejných obyvatel venkova v 18. a 19. st. na příkladu lidového malovaného nábytku Lucie Vlčková - Obraz krajiny v krajinomalbě 19. století Martin Strakoš - Reflexe industriální krajiny ve vybraných fázích českého umění a architektury 20. stol.
KRAJINA MEZI PRŮMYSLEM A PŘÍRODOU Jiří Svoboda - Krajina jako autorovo osudové zajetí (k prózám J. Strnadla) Iva Málková - Industriální Ostravsko jako krajina Jan Vávra - Proměny krajiny v okolí jaderné elektrárny Temelín Zdeněk Smolka - Prostor beskydské krajiny v básnických textech přelomu 19. a 20. stol. Jan Nemček - Poznámky k pojmu „krajina“ v chápání Heleny Jarošové Stanislava Schupplerová - Interpretace krajiny v jesenických pověstech z hlediska archetypální kritiky
pátek 7. září 2012 9:00–12.00 ZROZENÍ KRAJINY? Pavel Hájek - Barokní krajina (kulturně antropologické poznámky) Jan Malura - Zahrada, les a hora. Několik podob krajiny v literatuře raného novověku (zejména baroka) Jakub Ivánek - Prezentace lázeňské krajiny v literatuře raného novověku Jan Kvapil - Barokní krajinný koncept v literatuře a umění severozápadních Čech Veronika Faktorová - Vědecké koncepty krajiny a romantická literatura POHLEDY JINAM Petr Kopecký - Literární krajiny na kraji kontinentu v díle Robinsona Jefferse a Johna Steinbecka Alexandr Matoušek - Krajina noci, mj. u Ivana Bunina Vít Erban - Téma krajiny v básnické kompozici Hory a řeky bez konce Garyho Snydera
Teze sympozia: V návaznosti na zkoumání městského prostoru se nyní hodláme zaměřit na prostor krajiny. Zajímá nás zrod a vývoj estetického zájmu o krajinu, to, jakou úlohu hrál v uvažování určité historické epochy a jak byl umělecky vnímán, mj. různými uměleckými směry a národními literaturami, i to, jak se krajina podílí na géniu loci určitého místa (např. průmyslová krajina na obrazu Ostravska, barokní sakralizace prostoru na vnímání českých i moravských poutních míst atd.). Chceme se zaměřit na metody konstrukce krajiny v literárním textu (techniky deskripce, specifické žánry, přenesení aktuálního světa do světa jazykových znaků, role toponym apod.) a výtvarném díle (technika krajinomalby aj.). Ty se nám jeví jako proměnlivé, kulturně a sociálně podmíněné, stejně jako jejich dobové recepce.
Zatímco obory kombinující metody přírodních a sociálních věd věnovaly fenoménu krajiny v uplynulé dekádě soustředěnou pozornost a jejich výzkum na poli estetiky krajiny a interakce mezi člověkem a živou přírodou dospěl k vědecky průkazným zobecňujícím závěrům, uměnovědné disciplíny se těmto trendům nejspíše v obavách z ideologického zabarvení tématu spíše vyhýbaly. K zatím spíše průkopnickým krokům na zmíněném poli můžeme počítat některé – často mezioborové – konferenční sborníky, případně jednotlivé sondy postihující autorské pojetí krajiny. Krajina se tak stala módním tématem, aniž by ji provázela potřebná teoretická reflexe.
Zcela odlišnou úroveň zpracování této problematiky lze pozorovat od sklonku 20. století v oblasti tzv. kulturálních studií: „studium krajiny“, do nějž se významně zapojila rovněž literární věda a uměnověda, se v různých podobách etablovalo ve Spojených státech, Estonsku i jinde; za účelem systematického zkoumání reflexe krajiny vznikly mezinárodní vědecké společnosti (např. od 1992 ASLE - The Association for the Study of Literature and the Environment) vyvíjející značnou publikační aktivitu; zkoumání vazeb umění a krajiny nabízí řada filologických studijních programů; světlo světa spatřily zásadní publikace; výzkumnou i aplikační činnost v námi sledované oblasti podporují významné nadace (NEEF – National Environmental Education Foundation, Washington; The Cultural Landscape Foundation, Washington aj.), právě tak jako ji sledují specializované časopisy (např. ISLE Journal – Interdisciplinary Studies in Literature and Environment vycházející od 1993). Jde nám tedy rovněž o zprostředkování těchto a podobných impulzů.
Stejně jako v případě sympozia zasvěceného prostoru města před sebou vidíme dva hlavní cíle: vytvořit diskusní atmosféru, v níž by se mohly přínosně setkávat a ovlivňovat různé pohledy a koncepce; následně z jednotlivých příspěvků vytvořit kolektivní monografii, vyrovnávající se s prostorem krajiny na širokém poli humanitních věd s přirozenými přesahy k disciplínám přírodovědným, jejichž pojítko by tvořila krajina reprezentovaná texty a obrazy.
AKCE ANTIKVARIÁTU A KLUBU FIDUCIA PODPORUJÍ: Ministerstvo kultury ČR,Nadace Open Society Fund Praha, Statutární město Ostrava, Nadace OKD,Městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz, Nadace české architektury, Česká komora architektů, MUDr. David Feltl, advokátní kancelář Jansa, Mokrý, Otevřel a partneři, Nadační fond Kousek po kousku.