Pořadatel
Fakulta architektury VUT v Brně

Místo konání
Aula A310, Poříčí 5, Brno

Začátek
út 01.10.2019 18:00

Odkaz
https://www.facebook ...
Přednášky

Brno



Vložil
Tisková zpráva

zpět na článek
Fakulta architektury Vysokého učení technického v Brně, ve spolupráci s Galerií Architektury Brno, Studentskou obcí Fakulty architektury a pražskou galerií VI PER, zve na přednášku architektky a akademičky Tatjany Schneider „Školy architektury by měly být zrušeny!* *ledaže“, která je součástí přednáškové série „Jsme architekti? O vzdělávání, architektonické profesi a institucionální kritice“. Akce se uskuteční v úterý 1. října v 18:00 v přednáškové místnosti A310 na Fakultě architektury, Poříčí 5, Brno. Přednáška bude v angličtině.

TATJANA SCHNEIDER: ŠKOLY ARCHITEKTURY BY MĚLY BÝT ZRUŠENY!*
*ledaže
Přednáška začne představením sady požadavků, formulovaných v roce 2011 Tatjanou Schneider, Alaistairem Parvinem a Samem Brownem. Poukázáním na introvertní povahu architektonického vzdělávání a praxe se snažili zpochybnit představy o zodpovědnosti a elitářství a poukazovali na nezbytnost změny. Samozřejmě nebyli ani prvními ani posledními, kteří opovrhovali univerzitním vzděláváním, především architektonického vzdělávání. Mnozí kritiku formulovali již před nimi, a – jak se Tatjana obává – ještě mnoho takových bohužel bude. Přesto se zdá, že se nacházíme v období obzvláště intenzivního tlachání, usilujícího o reformulaci univerzit, přepracování studijních programů apod. Opakovaně slýcháme, že je to z důvodu naléhavosti reagovat na problémy, které nás všechny ovlivňují: blížící se klimatické katastrofy, již existující obrovské nerovnosti a ekonomické krize, ohromné sociální otřesy, které se zdají být naléhavější než kdy dříve. Jsou to právě místa nespokojenosti a experimentování, která chce Tatjana alespoň na chvíli obydlet. Zároveň nastíní, jak by bylo možné nejen vztahovat se ke světu, ale pracovat se světem tak, abychom mohli od základu (z)měnit hegemonický systém a rekonfigurovat způsob, jakým tvoříme, budujeme, udržujeme a pečujeme o vztahy, které přispívají k pochopení množství krizí, kterým nejenom čelíme, ale za něž i neseme díl viny.

Tatjana Schneider je urbánní teoretička a pedagožka, je profesorkou historie a teorie architektury a města na Technické univerzitě v Braunschweigu. Od roku 2004 do roku 2018 působila na Škole architektury na Sheffieldské univerzitě, kde např. od roku 2006 spoluvedla projekt Spatial Agency zkoumající alternativní přístupy v architektuře a nové způsoby chápání toho, jak může být prostor produkován. Její práce se věnuje sociálním a ekonomickým mechanismům produkce prostoru, chápe architekturu jako kolaborativní, emancipační a zásadně politickou disciplínu. S ohledem na urbánní transformace a rostoucí sociálně prostorové nerovnosti v mnoha částech světa, její výzkum a výuka se zabývá příklady projektů, které přispívají ke spravedlnosti a překlenují různé profese, praxe a obory vzdělávání. Zaměřuje se na sociální, ekonomické a politické parametry, které ovlivňují tvorbu architektury a měst, a nástroje a metody, které umožňují občanům participovat na produkci prostoru. Svůj zájem manifestuje skrze vizuální a slovní kritiku normativních intelektuálních a pedagogických tendencí, ale i přímé intervence v prostoru, které mají často aktivistický rozměr. Mezi nejdůležitější projekty, na kterých se v poslední době podílela, patří m-NAP (s Michaelem Edwardsem), Flexible Housing (s Jeremy Tillem, publikováno v roce 2007) a Right to Build (s Alastairem Parvinem, Davidem Saxbym a Cristinou Cerulli, publikováno v roce 2011).

JSME ARCHITEKTI? O VZDĚLÁVÁNÍ, ARCHITEKTONICKÉ PROFESI A INSTITUCIONÁLNÍ KRITICE
V posledních patnácti letech je vzdělávání architektů vystaveno dvojímu tlaku. Jeden směr pramení z rekalibrace institucionálního rámce vysokého školství a je spojen s tím, co je někdy označováno jako „výzkumný obrat“. Na zvyšující se požadavky a výkon ve výzkumu školy architektury a designu reagovaly mlhavě artikulovaným přístupem nazývaným „research by design“ (výzkum skrze navrhování). Tento „úskok“ zřetelně ukazuje na epistemologický předěl mezi architekturou a metodologicky ukotvenějšími vědeckými obory, které provádějí výzkum bez přívlastků. Ve své podstatě stejný problém, který ale tentokrát přichází z vnějšku, je obvykle formulován jako problém teorie a praxe. Tento směr kritiky často poukazuje na odtažitost architektonického vzdělávání od reálných problémů a aplikovatelnost architektonického výzkumu do reálného života. Otázka relevance je přesně tím akupunkturním bodem, který spojuje pochybnosti o vztahu akademie a architektonické praxe, potažmo pochybnosti o relevanci architektonické profese pro současnou „Společnost“. Tímto postupem se z epistemologické otázky o podstatě architektonické výuky a výzkumu stává otázka ontologická: Jak se jako architekti vztahujeme k okolnímu světu a jakou roli v něm chceme hrát?

Přednášková série „Jsme architekti? O vzdělávání, architektonické profesi a institucionální kritice“ se koná za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky, statutárního města Brna a Nadace české architektury.
0 komentářů
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.