Řím – Italská vláda dala zelenou výstavbě mostu, který spojí italskou pevninu s ostrovem Sicílie. Přípravné práce by mohly začít už koncem léta a samotná výstavba by měla být zahájena příští rok, napsala dnes agentura AP. Most přes Messinskou úžinu by měl být nejdelším visutým mostem na světě.
Italské ministerstvo dopravy dnes oznámilo, že výstavbu mostu schválil meziresortní výbor dohlížející na strategické veřejné investice. Podle ministra dopravy Mattea Salviniho tento projekt v hodnotě 13,5 miliardy eur (asi 337 miliard Kč) přispěje i k rychlejšímu rozvoji regionů na jihu Itálie.
O mostu, který by spojil Sicílii s jižním regionem Kalábrie, uvažovali už staří Římané. V novodobé historii vypsala první soutěž na tuto stavbu italská vláda v roce 1969, další vlády od projektu střídavě upouštěly či se k němu vracely. Současný kabinet premiérky Giorgie Meloniové schválil dekret o obnově projektu v březnu 2023, tedy několik měsíců po nástupu do úřadu.
Záměr postavit most přes Messinskou úžinu mnozí kritizovali kvůli nákladnosti i rizikům spojeným s tím, že oblast je v aktivní zóně zemětřesení. Protestovali také ekologové, podle nichž projekt poškodí krajinu a ekosystém. Podle AP podali ochránci životního prostředí také stížnost kvůli možnému dopadu na stěhovavé ptáky.
Most přes Messinskou úžinu by měl být téměř 3,7 kilometru dlouhý a jeho střední rozpětí má měřit 3,3 kilometru, čímž překoná rekord rozpětí mostu 1915 Çanakkale přes průliv Dardanely v Turecku, které činý 2,02 km.
Na mostě má být v každém směru silnice se třemi pruhy (včetně nouzového) a železniční trať. Kapacita má být až 6000 aut za hodinu a 200 vlaků denně.
Výstavba mostu by mohla Itálii také pomoci splnit závazek v rámci NATO vydávat na obranu pět procent hrubého domácího produktu (HDP), neboť italská vláda chce podle AP projekt klasifikovat jako infrastrukturu související s obranou. Podle ní by byl strategickým koridorem i pro rychlé přesuny vojsk a vybavení na jižním křídle NATO.
Vybrané údaje o plánovaném mostu přes Messinskou úžinu:
Výstavba mostu přes Messinskou úžinu se plánuje už celá desetiletí. Současný projekt, který dnes definitivně schválila italská vláda, v hodnotě 13,5 miliardy eur (asi 337 miliard Kč) si klade za cíl postavit nejdelší visutý most na světě, spojující Sicílii s pevninskou Itálií. Se středním rozpětím 3300 metrů a šířkou 60 metrů by měl nový most překonat většinu dosavadních rekordů v této oblasti.
Pylony, na nichž má být most zavěšen, mají být vysoké 399 metrů. Projekt předpokládá, že po mostě povede v obou směrech tříproudová vozovka a uprostřed budou dva páry kolejnic. Nový most v celkové délce 3666 metrů by měl spojit město Messina na Sicílii s městem Villa San Giovanni v italské Kalábrii.
Most, jehož dokončení je plánováno na rok 2032, bude podle italské vlády technickým zázrakem, který odolá silným větrům a zemětřesením v oblasti ležící na křižovatce dvou tektonických desek: "Bude to nejdelší visutý most na světě," uvedl dnes ministr dopravy Matteo Salvini, podle kterého projekt vytvoří desítky tisíc pracovních míst ve dvou chudých italských regionech, Sicílii a Kalábrii.
Projekt však současně vyvolává protesty, mimo jiné kvůli dopadu na životní prostředí. Jeho odpůrci také tvrdí, že jeho cena je příliš vysoká a tyto peníze by mohly být lépe využity jinde. První plány na stavbu tohoto mostu byly vypracovány před více než půl stoletím.
O mostu před Messinskou úžinu snil i diktátor Benito Mussolini. O krok blíž k jeho výstavbě se dostal někdejší italský premiér Silvio Berlusconi, v 90. letech byl představen první detailní plán na stavbu visutého mostu. Jeho výstavba měla trvat šest let a jeho uvedení do provozu bylo původně plánováno na rok 2012, ale další italská vláda Romana Prodiho v roce 2006 od projektu upustila.
V roce 2008 další vláda Berlusconiho slíbila, že most bude postaven, a v roce 2009 bylo oznámeno, že financování je zajištěno. V prosinci 2010 byl veřejnosti představen grafický návrh projektu, v únoru 2013 však italský parlament rozhodl o zrušení projektu kvůli nedostatku peněz. Současná vláda premiérky Giorgie Meloniové schválila dekret o obnově projektu mostu přes Messinskou úžinu v březnu 2023.
Italská vláda loni zadala ekologickou studii, která měla prozkoumat dopad na místní přírodní prostředí. Projekt poté schválilo ministerstvo životního prostředí a po dnešním definitivním schválení by stavba mostu měla začít ještě letos a trvat šest let.
Sen o mostu přes Messinskou úžinu je starý přes 2000 let, napsal v roce 2022 britský list The Guardian. Filozof Plinius Starší napsal, že v roce 251 před naším letopočtem Římané ze Sicílie do Říma dostali slony, které zajali během první punské války. Přes moře se zvířata podle Plinia dostala pomocí mostu z lodí a sudů.
Dosud nejdelší visutý most na světě byl otevřen v Turecku v březnu 2022. Most Çanakkale přes průliv Dardanely má rozpětí mezi pilíři 2023 metrů. Tento most překonal do té doby nejdelší japonský most Akaši Kaikjó, který byl otevřen 5. dubna 1998 a má rozpětí hlavního pole 1991 metrů.