Průzkum o poloze nádraží v Brně názory politiků nezměnil

Zdroj
Zdeněk Meitner
Vložil
ČTK
19.02.2018 19:05
Brno

foto: www.zitbrno.cz

Brno - Průzkum veřejného mínění, který ukázal, že pro Brňany je nejpřijatelnější nové nádraží v centru v poloze pod Petrovem a nejvíce odmítají jeho odsun na nákladové dolní nádraží, názory politických stran zastoupených ve vedení Brna nezměnil. A to přestože v koaliční smlouvě je věta, že radní budou pro variantu, kterou podporuje veřejnost. O variantě by měli radní hlasovat pravděpodobně v úterý na řádném jednání rady, řekli dnes novinářům zástupci politických stran.

Podporu odsunutému nádraží vyjádřilo dnes ANO a lidovci, kteří však chtějí zároveň zachovat pro regionální dopravu současné nádraží a zároveň je propojit severojižním kolejovým diametrem. V plánech města a ministerstva dopravy však existence dvou nádraží dosud nebyla. Pro diametr by se měla začít vypracovávat studie, aby bylo možné jej stavět ideálně společně s nádražím. Jde o železnici, která se odpojí na severu města od tišnovské tratě a obslouží směrem na jih několika stanicemi město podobně jako metro. Pro odsun nádraží je dlouhodobě TOP 09, naopak Zelení, Žít Brno a Piráti jsou pro variantu v centru.

Z průzkumu na vzorku 1000 lidí, jehož výsledky dostali radní od agentury Focus v pátek, vyplynulo, že pro 64 procent lidí je přijatelná varianta Petrov, odsunuté nádraží je přijatelné pro 49 procent. Pokud se lidé měli vyjádřit pouze pro jednu variantu, i v takovém případě se vyslovili více pro variantu Petrov. Stejně tak odsunuté nádraží má více odpůrců než Petrov.

Podle Martina Andera (SZ) i Matěje Hollana (Žít Brno) výsledek průzkumu hovoří jasně. Jak bude vypadat v případě konstantních názorů budoucnost koalice, zatím nechtěli příliš předjímat. Oba však připustili, že jsou připraveni koaliční smlouvu vypovědět a posléze řešit její budoucnost v takzvaném dohadovacím řízení.

Vokřál považuje interpretaci Zelených a Žít Brno za dezinterpretaci. "Pro mě z toho nevyplynula podpora ani jedné varianty. Polovina lidí neví o variantách nic, rozhoduje se pocitově a to není dobře. Velká část lidí by chtěla nechat nádraží tam, kde je, přestože je potřeba nové nádraží," řekl Vokřál. Koalici by však rád udržel přes tyto rozpory. "Tato koalice dokázala hodně a podle mě by byla chyba ji ukončit půl roku před volbami. Záleží to však na každé straně, jak se k tomu každá ze stran postaví," řekl Vokřál.

Radní by měli hlasovat o variantě v úterý a zastupitelé zasednou speciálně k tomuto tématu 27. února. Rozhodující slovo však bude mít vláda. Zatím odsun podpořil Jihomoravský kraj a také ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Minulý týden mimo jiné také zveřejnil výsledky vlastního výzkumu Svaz cestujících ve veřejné dopravě. Ptal se více než 600 lidí ve vlacích v okolí Brna, ti chtějí v 78 procentech variantu Petrov.

Ti, co prosazují odsun nádraží, argumentují převážně tím, že se může začít dřív díky větší připravenosti a souladu s územním plánem, což znamená i možnost alespoň částečně stavbu zaplatit s pomocí evropských peněz. Argumentují také jednodušším zaústěním vysokorychlostních tratí.

Související články