Brněnští radní chtějí i nadále nádraží v odsunuté poloze

Zdroj
Zdeněk Meitner
Vložil
ČTK
26.03.2014 22:15
Brno

Brno - Brněnští radní nadále prosazují nové vlakové nádraží v odsunuté poloze u Svratky i poté, co se seznámili se studiemi obou variant, tedy i varianty pod Petrovem. Dnes toto stanovisko schválili jako usnesení rady. Informoval o tom v tiskové zprávě náměstek primátora Robert Kotzian (ODS).
    "Dopracování obou variant prokázalo možnost přestavby brněnského železničního uzlu v obou variantách. Objektivním pohledem je zřejmé, že s podporou evropského spolufinancování v současném programovacím období a se znalostí všech dopadů řešení na rozvoj města je způsobilá k uskutečnění pouze přestavba uzlu s nádražím u řeky," uvedl Kotzian.
    O přesunu nádraží se v Brně začalo mluvit už před druhou světovou válkou, současná diskuse začala na počátku tisíciletí. Pokud by nádraží mělo stát zhruba 800 metrů jižně od současného, mohlo by se začít stavět už v roce 2018, varianta pod Petrovem přichází v úvahu vzhledem k menší rozpracovanosti až o několik let později. Náklady se odhadují na 20 miliard korun.
    Varianta pod Petrovem, kterou prosazuje Občanská koalice Nádraží v centru, přináší podle města několik problémů. Například to, že v územním plánu je zanesena pouze varianta odsunutého nádraží. "Narušila by se schválená urbanistická koncepce města, existuje hrozba nutné kompenzace za majetkové újmy vlastníkům, jimž se změní v územním plánu využití území," uvedl Kotzian. Nádraží pod Petrovem by omezilo bydlení v Jižním centru, bylo by nutné překládat inženýrské sítě, musel by se posoudit vliv projektu na dopravní a technickou infrastrukturu města.
    Kotzian upozornil i na nutnost budovat tunely pod historickým jádrem. Navíc při budování vysokorychlostní tratě z Prahy by byla dotčena lokalita Hobrtenky, přírodní park Podkomorské lesy a městská část Žebětín.
    Varianta u řeky počítá i s "brněnským metrem", tedy takzvaným Severojižním diametrem, který v severní části města schová kolejovou dopravu pod zem, vlaky by opět vyjely v jihovýchodní části. Při takzvané nulté etapě stavby nádraží by vznikla pod novým nádražím betonová skořepina, kudy by diametr vedl. Podle dnešního stanoviska rady však není diametr pro budoucí dopravu ve městě nezbytný a předložená studie jej v dopravně technologickém posouzení neobsahuje, protože se s ním nepočítá ve střednědobém horizontu.
    Radní zároveň zdůraznili, že je nezbytné železniční uzel modernizovat co nejdříve. Současné nádraží už není schopné pojmout více vlaků, přestože poptávka cestujících v posledních letech roste.
7 komentářů
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
Nechápu,
Libor
27.03.14 07:58
stěhování nádraží v Brně
Ing.arch. Josef Myslivec
27.03.14 11:48
Chápejte prosím:
Jiří V.
27.03.14 12:58
to Myslivec
DeRon
27.03.14 08:25
Odsunout
Bobek
28.03.14 06:44
zobrazit všechny komentáře

Související články

1 19.02.2018 | Průzkum o poloze nádraží v Brně názory politiků nezměnil
0 18.02.2018 | Výzkum svazu: Většina cestujících chce nádraží v centru Brna
0 15.01.2018 | Jihomoravští zastupitelé podpořili odsun nádraží v Brně k řece
0 24.05.2016 | Brno vybralo tři nejlepší studie pro variantu odsunutého nádraží
6 19.12.2015 | V urbanistické soutěži na brněnské Jižní centrum je 57 návrhů
1 15.12.2015 | Aliance Referendum 2016 zahájila kampaň k poloze nádraží v Brně
1 07.09.2015 | Zeleným a Žít Brno se nelíbí obsah webu o rekonstrukce nádraží
2 04.09.2015 | Brno bude postupně zveřejňovat informace k přestavbě nádraží
0 03.06.2015 | ÚOHS zastavil řízení v otázce studie na opravu nádraží v Brně
0 22.04.2015 | SŽDC vyloučila Heliku z tendru na studii na brněnské nádraží
1 15.04.2015 | Plicka: O brněnském nádraží ať rozhodne dvoukolová soutěž
1 14.04.2015 | Vybrat autora studie k nádraží v Brně se možná nestihne v termínu
2 03.03.2015 | Brno vypíše soutěž na podobu Jižního centra s nádražím pod Petrovem
0 27.02.2015 | Brněnské přednádraží se začne upravovat už o víkendu
0 07.02.2015 | Soud odmítl žaloby Kotziana, ODS i ČSSD kvůli termínu referenda
0 19.12.2014 | Spolek Brno+ chce zrušit usnesení radních ohledně přesunu nádraží
1 26.11.2014 | Onderka považuje referendum schválené za dva roky za nešťastné
1 25.11.2014 | Referendum o nádraží se má v Brně konat s krajskými volbami
0 10.11.2014 | SŽDC detailně porovná varianty nového brněnského nádraží
0 07.10.2014 | Brno se zavázalo ke koupi pozemků u Zvonařky pro výstavbu nádraží
0 26.08.2014 | Brněnský magistrát přerušil řízení o železničním nádraží
9 22.08.2014 | Aktivisté žalují brněnský magistrát kvůli petici o nádraží
1 19.05.2014 | Brněnští aktivisté odmítají obě varianty nového vlakového nádraží
0 07.02.2014 | Odborníci dnes v Brně prezentovali dvě varianty nádraží
2 17.01.2014 | Aktivisté zahájí kampaň za druhé referendum o nádraží v Brně
1 30.10.2013 | Aktivisté znovu napadli územní rozhodnutí na nádraží v Brně
0 13.06.2012 | Odpůrci přesunu brněnského nádraží pošlou prohlášení do Bruselu
0 05.03.2012 | Brno má první oficiální dokument, kde připouští nádraží v centru
0 27.02.2012 | Radní Jihomoravského kraje se postavil za odsun nádraží v Brně
0 09.02.2012 | České dráhy zatím pozemky u nádraží v Brně prodat nechtějí
2 13.12.2011 | Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru
1 24.10.2011 | S odsunem brněnského nádraží nesouhlasí ministerstvo kultury
0 26.05.2011 | Primátor: Odsun nádraží v Brně bude mít územní rozhodnutí letos
2 07.09.2009 | Lidovci chtějí měnit projekt přestavby brněnské železnice
5 21.08.2006 | Přesun nádraží znamená devastaci památkově chráněných budov