Bendl: Orlickoústecké nádraží může být zachováno

Zdroj
Lucie Jelínková
Vložil
ČTK
20.02.2009 12:10
Ústí nad Orlicí

Ústí nad Orlicí - Historická nádražní budova v Ústí nad Orlicí možná neustoupí modernizaci železničního koridoru. Ministr dopravy Petr Bendl (ODS) dnes při prohlídce objektu novinářům řekl, že existuje varianta, která umožňuje jeho zachování.

    "Myslím, že není nutné budovu demolovat," uvedl Bendl. Podle ministra je nutné najít smysluplné využití stavby a zároveň zabezpečit technicky modernizaci železničního koridoru.
    Za zachování stavby se v internetové petici postavilo téměř 15.000 lidí, vzniklo i sdružení Nádraží nedáme! Investor, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), plánuje stavbu už letos. Ředitel SŽDC Jan Komárek dnes slíbil, že se společnost pokusí dopracovat projekt tak, aby nádraží z roku 1874 v Ústí zůstalo.
    "Myslím si, že jsme schopni přeprojektovat ten současný projekt velice krátce tak, aby se zahájení stavby až tak dalece nezpozdilo. Nakonec dá se zahájit stavbu jinou částí, která by nebyla vázána na srdce té stanice," řekl Komárek.
    Podle Komárka existují dvě možnosti - buď by budova zůstala jako výpravní, možností je i postavit nové nádraží a starý objekt využít jinak, například jako muzeum. Modernizace železniční trati včetně vybudování nového nádraží by mělo stát 2,4 miliardy korun a investor chce příští rok usilovat až o padesátiprocentní evropskou dotaci.
    "V polovině minulého století zbourání nádraží v Londýně odstartovalo obrovský zájem o industriální a technické památky. U nás je takovým příkladem odstřel nádraží Těšnov, kdy se začaly rekrutovat dobrovolné spolky, jejichž cílem byla osvěta," řekla Eva Dvořáková z Národního památkového ústavu.
    Klasicistní nádraží vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Dvojnádraží na půdorysu H s kamennými římsami je postavené z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. Iniciátor petice a zakladatel sdružení Martin Kadrman doufá v to, že dnes ministr Bendl dal jasný signál všem lidem, že jejich iniciativa měla smysl.
    "My jsme připraveni vytvořit expertní tým a budeme velmi rádi nápomocni městu, Českým drahám a SŽDC, jak s budovou naložit, pokud by ji nebylo možné využít k těm účelům, ke kterým byla stavěna," řekl Kadrman. 
0 komentářů
přidat komentář

Související články