Stavbě nádraží v Brně hrozí další zpoždění, SŽDC žádá o výjimku

Publisher
ČTK
17.01.2010 00:20
Czech Republic

Brno

Brno - Stavbě vlakového nádraží v Brně hrozí další zpoždění. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) požádala Jihomoravský kraj o výjimku z  ochrany zvláště chráněných živočichů. Řízení může podle kritiků přesunu nádraží trvat až rok, při odvolání účastníků i déle. SŽDC o problému s absencí výjimky vědělo prokazatelně 11 měsíců, když soud v lednu 2009 zastavil z procesních důvodů územní řízení ke stavbě nádraží. ČTK to dnes řekl zastupitel Brna-středu Svatopluk Bartík, který výstavbu nového nádraží dlouhodobě kritizuje.
    "Na základě předchozího doporučení byla skutečně podána žádost o  výjimku. V současné době je právně analyzována nutnost a opodstatněnost tohoto kroku a možné dopady na územní řízení. Bližší informace k této problematice poskytneme v pondělí," řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla.
    ŠZDC podalo žádost společně s brněnským magistrátem. Ani primátor Roman Onderka (ČSSD) se ale k  případu nechtěl blíže vyjádřit. "V prvé řadě si myslím, že je to otázka na investora. Já jen doufám a předpokládám, že veškeré náležitosti jsou natolik propracovány, že by nemělo dojít k tak razantnímu zpoždění jako v minulém období. To znamená rok a více," řekl ČTK Onderka. Připomněl, že období, ve kterém může SŽDC požádat o finanční prostředky z evropských fondů, je velice krátké. Čerpání dotací je možné jen do roku 2013.
    Náklady na vybudování nového železničního nádraží a návazné investice jsou odhadnuty na 20 miliard Kč, výstavba měla podle původních plánů začít už v roce 2006 a skončit v roce 2015. Zatím se ale od roku 2007 staví pouze odstavné nádraží, které s kontroverzním projektem odsunu hlavního nádraží z centra Brna nesouvisí.
    SŽDC chtělo územní povolení získat opět ještě do konce minulého roku, aby letos mohlo stavbu zahájit. Chybějící podklady, kvůli kterým Krajský soud v Brně loni v lednu z  procesních důvodů řízení přerušil, ale odevzdal až v prosinci. Samotná stavba by tak začala nejdříve ve druhé polovině roku 2011. Nyní podle Bartíka hrozí další, až roční zpoždění.
    "Bude-li SŽDC při žádání o územní rozhodnutí postupovat dle zákona, bude muset s obnovením pozastaveného územního řízení počkat na konec řízení o výjimkách. V důsledku toho je zřejmé, že nastane posun se zahájením stavby, a tím pádem i v případné žádosti o poskytnutí osmi miliard korun z evropského Operačního programu Doprava," řekl Bartík.
    Také podle Miroslava Patrika z Dětí Země je šance na získání miliard korun z Operačního programu Doprava už jen hypotetická. Projekt podle něj nesplňuje základní podmínky, jako je například posouzení alternativních variant. Na tento nedostatek upozornil už v roce 2007 také Nejvyšší kontrolní úřad.
    Rekonstrukce brněnské železnice je jedním z nejdiskutovanějších stavebních projektů Brna posledního desetiletí. Projekt počítá s odsunem hlavního nádraží o zhruba 800 metrů na jih od stávající polohy v centru Brna, s  čímž nesouhlasí řada odpůrců v čele se sdružením Děti Země, Stranou zelených a občanským sdružením Nádraží v centru.
    Polohu nového nádraží vybralo tehdejší vedení města už před deseti lety. V roce 2002 jej schválila také sociálnědemokratická vláda. V roce 2004 magistrát uspořádal referendum. Zúčastnila se ho ale jen čtvrtina voličů, a tak bylo hlasování neplatné, i když bylo více než 80 procent lidí proti odsunu.
4 comments
add comment
Subject
Author
Date
do pr...
warrior
17.01.10 02:21
nadrazi
defender
17.01.10 12:52
infarkt
Luděk
17.01.10 06:58
"pane" defender
DeRon
17.01.10 09:16
show all comments

Related articles