Publisher
ČTK
22.03.2007 09:55
Czech Republic

Olomouc


back to article
2 comments
NEPOVOLENÉ POLEPY VÝKLADCŮ
Mgr. Jan Kubeš
| 10.12.07 09:10
V měsíci září byly výlohy obchodu Bankrot polepeny neónově žlutými polepy označujícími obchod. Polepy byly nepovolené a křiklavě konstrastovaly s prostředím městské památkové rezervace (je nutné upozorňovat na přítomnost památky zapsané v seznamu Unesco – tedy Čestného sloupu svaté Trojice, který se nachází několik metrů od zmíněné provozovny?) Dle výnosu Ministerstva kultury ČR o prohlášení historického jádra města Olomouce „ i reklamní zařízení musí být v souladu s historickým prostředím rezervací.“ K tomu v tomto případě zjevně nedošlo. Jako odborný pracovník památkové péče jsem osobně upozornil nájemce prodejny, že polepy nejsou vhodné, že je žádoucí jejich odstranění. K tomu skutečně došlo do dvou dnů. Po týdnu se polepy nicméně na výlohách objevily znovu a v daleko větším rozsahu. Nájemce na svých polepech trval, dokonce srovnával Václavské náměstí v Praze s Horním náměstím v Olomouci – což je naprostá nelogičnost, neboť se jedná o dva různé urbanistické soubory. Je snad prodejna firmy Bankrot na Staroměstském náměstí v Praze? Protože správní orgán památkové péče nevyvíjel žádnou aktivitu, napsal jsem dne 20. 9. 2007 písemnou výzvu památkovému oddělení Magistrátu města Olomouce, aby kontroverzní polepy výkladců řešilo a dosáhlo jejich odstranění. Dne 5. 12. 2007 vydalo oddělení památkové péče Magistrátu města Olomouce tuto odpověď: „Stávající polepy výkladců prodejny Bankrot,…, jsou sice výraznější než je v městské památkové rezervaci Olomouc obvyklé, nicméně barevnost těchto polepů je věcí vkusu vlastníka objektu a příslušného nájemce, neboť zákon č. 20/1987 SB., o státní památkové péči , ve znění pozdějších přepisů, otázku barvy polepů výkladce, neřeší.“
Oddělení památkové péče tedy odmítlo neónové polepy výkladců řešit, přestože má tuto společenskou povinnost a je státem delegováno k ochraně památkových zájmů. Tvrzení, že barva polepů výkladců zákon o státní památkové péči neřeší, je tvrzení lživé. Památkové orgány jsou povinny uvádět reklamní zařízení do souladu s historickým prostředím památkových rezervací, z toho vyplývá nutnost řešit i polepy na výkladcích a jejich barevnost – pokud ta je v hrubém kontrastu s prostředím památkové rezervace.
Tímto jako odborný pracovník památkové péče upozorňuji na nečinnost orgánu památkové péče a distancuji se od předmětných polepů.

reakce
Al kapone
| 11.12.07 08:44
polepeni prodejny napisy mne prijde prinejmensim nevkusne, dale i ulice plna nonstopu s krasnymi neony necelych 100 m od vyse zminene Unesco pamatky.Zajimalo by mne kdo tyto veci schvaluje nebo to neni nutne?
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.