V Ostravě o architektuře dolnoslezské metropole

Martyna Radłowska-Obrusnik, i–region.eu

Source
Martyna Radłowska-Obrusnik, (i–region.eu, 12.1.2011)
Publisher
Jan Kratochvíl
09.02.2011 22:35
OSTRAVA (MSK, i-region.eu) „Vratislav 20/20” - tak zní název výstavy, kterou v ostravské Galerii výtvarného umění před- stavuje Muzeum architektury ve Vratislavi. Výstava 150 již realizovaných investic a stavebních vizí, ale i těch, které se teprve realizují, je zprostředkována stejným poč- tem monitorů umístěných na expozičních plochách, jež nepřetržitě ukazují objekty, jejich polohu a okolí. Součástí expozice jsou modely reprezentačních investic, kupř. stadionu pro EURO 2012 anebo luxusních apartmánů společnosti Hilton.

Výstava je sondou, která dokumentuje dynamický rozvoj a architektonickou proměnu Vratislavi v posledních 20 letech, změny ve způsobu myšlení o funkcích tohoto města, vstup komerční architektury a také spojení městské zástavby zničené válkou s prostorovým řešením. Je rovněž výrazem otevřené diskuse o tom, čím má být a jak se má prezentovat moderní Vratislav. Dvacítka v titulku znamená počet území, na nichž se zmiňovaný proces projevil v největší míře.

Jedná se o historické budovy, které dostávají nové funkce - např. přestavba a rozšíření objektu, jenž sousedí s Halou století Maxa Berga, a který vznikl podle návrhu ateliéru VROA i CH+ architekti, čímž historický objekt získává zároveň charakter oddechový a konferenční. Dále je to rekonstrukce obchodního domu „Wertheim” Hermanna Dernburga prová- děná ateliérem Zbigniewa Maćkowa, který získal Cenu roku SARP 2009 za nejlepší budovu realizovanou v roce 2009 a také letošní nominaci na Evropskou cenu Mies van der Rohe, zastavění proluk (např. u Placu Grunwaldzkého v místě letiště, které sloužílo Festung Breslau), uchylování se k moderním formám jak minimalistickým („serowiec” nominovaný do Mies van der Rohe Award), tak biomorfickým („blob” Hilton vybočující z estetiky uhlů). Na výstavě můžeme pozorovat propojení různých architektonických koncepcí s moderními technologiemi včetně oceli, skla, kamene, které spojují interiér s okolím.

„Architektonické objekty, které jsou prezento- vány na výstavě, bychom neměli hodnotit ve vztahu ke světovým výsledkům v oblasti archi- tektury, ale k možnostem krátkého, dvacetile- tého období, v němž došlo k principiálnímu přehodnocení a k potenciálu, který v sobě mají prezentované projekty,” řekl pro i-region.eu Zbigniew Maćków.

„Tento potenciál znamená geometrický růst kvality vratislavské architektury. Ještě první realizované projekty vykazovaly prvky socialismu, avšak později se změnily v kvalitu. Při této příležitosti architekti objevovali „cizí dědictví”, protože to bylo buď německé anebo socialistické - čili tak jako tak považováno za špatné. Teprve nyní si uvědomujeme, že Vratislav byla ve dvacátých letech, ale také i pak v 60. letech 20. století z architektonického hlediska významným městem. Budu – li parafrázovat řeknu, že několikrát jsme hráli mistrovskou ligu. Nyní opět objevujeme tyto architektonické skvosty, které nás fascinují a chtě-nechtě o nich přemýšlíme. A také nás inspirují.”

Dodejme, že výstava byla v červnu instalována ve Vratislavi. „Bylo to spojeno s oslavami 20. výročí samosprávy v Polsku,” vysvětluje Adam Grehl, zástupce primátora Vratislavi, který byl jedním z iniciátorů projektu.

Kurátory ostravské výstavní verze jsou Tadeusz Goryczka a Jaroslav Němec a také Michał Duda za Muzeum Architektury ve Vratislavi. Výstava, která byla zahájená v polovině prosince a bude otevřena do 20. března letošního roku, je doplněna bohatě ilustrovaným katalogem v české a polské jazykové verzi. Vydal ho Kabinet architektury Galerie výtvarného umění v Ostravě. Letos by se tato expozice měla objevit i v jiných městech České republiky.

foto: Antonín Dvořák / SPOK
0 comments
add comment

Related articles