Towada Art Center

Towada Art Center
Spolupráce:Ippei Takahashi, Yusuke Ohi, Taeko Nakatsubo, Kenichi Fujisawa
Adresa: 10-9, Nishi-Nibancho, Towada, Japonsko
Soutěž:2004
Realizace:8.4.2008
Zastavěná plocha:2000 m2
Plocha pozemku:4500 m2


Tokijská kancelář Ryue Nishizawy vytvořila v Towadě na severu ostrova Honšú umělecké centrum tvořené šestnácti náhodně uspořádanými pavilony propojenými skleněnou pasáží. Nishizawův mikro-urbanistický shluk se nachází na křižovatce hlavních městských tříd. Muzeum je součástí rozsáhlého konceptu Arts Towada Project usilujícího oživit prostřednictvím společenských událostí a uměleckých instalací zanedbanou část města. Projekt rozvíjí Nishizawovu snahu o vizuální překrývání a fyzickou propustnost architektury, čehož jsme mohli být svědky již u galerie v Kanazawě. Zatímco předchozí projekty SANAA měly za poetickou dispozicí stále ještě vyváženou geometrií, zde se Nishizawa odhodlal k naprostému osvobození od pravidelného půdorysu. Výsledná kompozice se záměrně vyhýbá jakémukoliv rytmu, řádu či osovosti. V tomto případě Nishizawu zajímalo 'vytvoření hustoty v dobrém slova smyslu' a 'zaměření se na volný meziprostor se stejnou důležitostí jako u samotných pavilonů'. Nevelký pozemek o rozloze 100x45 metrů je z poloviny zastavěn. Výsledná kompozice vytváří zmenšené městské panorama soustředěné kolem nejvyššího pavilonu sloužícího také jako vyhlídková věž.  
Nishizawův vítězný návrh, s nímž v roce 2004 porazil tokijské přátele Sou FujimotoAtelier Bow-Wow, musel být po upřesnění seznamu vystavujících umělců kompletně přepracován. V průběhu soutěže totiž existoval jen přibližný seznam. Umělecký kurátor Fumio Nanjo později definitivně vybral 21 umělců, mezi nimiž jsou Ron Mueck, Paul Morrison nebo Do-Ho Suh. Každý pavilon i venkovní prostor byl následně znovu upraven pro konkrétní vystavované dílo. Z původního návrhu tak zbyla jen myšlenka 'různých pavilonů propojených skleněnou chodbou'. Prosklený koridor je hlavním komunikačním prvkem vytvářejícím tři návštěvnické okruhy a vymezujícím čtveřici vnitřních dvorů. Nepravidelně tvarované zahrady mezi pavilony poskytují komorní místa pro další instalace uměleckých předmětů jako např. Strom přaní od Yoko Ono. Naproti tomu mimo skleněný koridor se nachází polootevřené zahrady, kam mohly být instalovány větší instalace jako např. velký červený mravenec aTTa od Noboru Tsubaki.
Při procházení z jednoho výstavního prostoru do druhého mohou návštěvníci z prosklené chodby spatřit také okolí a 'současně tak zažívat město i umění'. Přestože bylo muzeum koncipováno pro konkrétní sbírku umělecký děl, tak Nishizawa vidí další výstavy optimisticky a věří, že prostory 'budou umělce vybízet k jeho reinterpretaci'.
0 komentářů
přidat komentář

Více staveb od SANAA