Praha – Vypsání nové architektonické soutěže na opravu železničního mostu na pražské Výtoni, přestože už Správa železnic (SŽ) jednu soutěž uskutečnila, snižuje důvěru v archi- tektonické soutěže. ČTK to sdělil předseda České komory architektů a bývalý pražský primátor Jan Kasl. Novou mezinárodní soutěž SŽ vypíše pravděpodobně v příštím roce, uvedla mluvčí firmy. Rozhodnutí rekon- struovat most místo jeho nahrazení novým mostem v úterý oznámili ministr dopravy Martin Kupka a ředitel SŽ Jiří Svoboda.
"Vypsání nové architektonické soutěže, která neguje tu předchozí, rozhodně nepřispěje k důvěryhodnosti architektonických soutěží, ani nevyvolá důvěru projektantů v korektní posuzování jejich práce," uvedl Kasl. Připomněl, že v původní soutěži vypsané v roce 2021 byly i návrhy, které počítaly s určitou formou rekonstrukce mostu, ale žádný z nich neuspěl.
Výsledkem rozhodnutí ministerstva je podle Kasla promrhaný čas, zbytečně vynaložené veřejné peníze a zmařená tvůrčí práce soutěžících i hodnotitelů. "Samotný soutěžní dialog na výtoňský most nikdo nenapadl, jeho výsledky nebyly po vyhlášení výsledků rozporované," dodal.
"Vítěz architektonické soutěže naplnil své závazky zpracováním architektonické studie. Tu řádně a včas předal a byla mu uhrazena," sdělila ČTK mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. Firma nyní začne jednat o zadání nové soutěže s památkáři a zástupci Prahy. Aby to s novou soutěží nedopadlo podobně, SŽ se chce zaměřit na její důkladnou přípravu.
Správa železnic vypsala v roce 2021 na řešení špatného stavu mostu mezinárodní architektonickou soutěž, výsledky představila o rok později. Vítězný projekt od firmy 2T engineering počítal s tím, že zůstane zachována spodní část s pilíři a nýtovanou konstrukci nahradí nová. Stávající konstrukce měla sloužit jinde.
Soutěžnímu dialogu na podobu výtoňského mostu z roku 2021 vydala potvrzení o regulérnosti Česká komora architektů (ČKA), která například za rok 2024 vydala 60 takových potvrzení. Smyslem posouzení od ČKA je zajištění férových podmínek pro účastníky soutěže. Rozhodnutí ministerstva dopravy komora podle její mluvčí Barbory Sedlářové respektuje.
V úterý rozhodnutí ministerstva kritizovali zástupci společnosti 2T engineering a týmu firmy SUDOP Praha a TOP CON SERVIS, který k němu připravoval projektovou dokumentaci. Stát podle nich upřednostnil hledisko památkové ochrany a konzervace nad všemi ostatními. Zvolený postup naopak podpořili zástupci spolků nebo Národního památkového ústavu (NPÚ).
Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872, tehdy byl jednokolejný. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil dvoukolejný most. Se svou historickou nýtovanou konstrukcí představuje podle odborníků významnou technickou kulturní památku v pražské památkové rezervaci. Kvůli špatnému stavu je provoz vlaků na mostě několik let výrazně omezen, SŽ považovala za nutné ho nahradit kvůli výrazné korozi.