Praha - Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) by měl podle skupiny senátorů umožnit rekonstrukci železničního mostu pod Vyšehradem a zabránit jeho dalšímu chátrání. Vyzvala ho k tomu v otevřeném dopise šestice senátorů v čele s Hanou Kordovou Marvanovou z klubu ODS a TOP 09, která dnes o tom informovala ČTK. Kupka v červenci ČTK sdělil, že o osudu pražského mostu, kterému hrozí zbourání a nahrazení jinou konstrukcí, rozhodne do říjnových sněmovních voleb.
Ministr by měl podle senátorů bez dalšího odkladu začít podnikat kroky vedoucí k opravě mostu. "Je nezbytné zadat nové výběrové řízení na rekonstrukci vyšehradského mostu, a to tak, aby v něm byl tentokrát opravdu vyváženě zastoupen i veřejný zájem ochrany kulturního dědictví, prostřednictvím rovnocenné účasti odborníků Národního památkového ústavu," uvedli senátoři.
Most pokládají za jednu z významných kulturních památek, což podle nich dokládá i negativní stanovisko výboru Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO) k případnému zbourání mostu na pražské Výtoni. "Výbor svůj postoj odůvodnil tím, že most tvoří důležitou součást slavného říčního panoramatu, které přispívá k výjimečné hodnotě historického jádra Prahy," uvedli senátoři. S tímto názorem je podle nich v dlouhodobém souladu také stanovisko české odborné památkové péče.
Kupka své rozhodnutí podmínil jak postojem UNESCO, tak posouzením vlivu na kulturní dědictví, které s UNESCO dohodla Správa železnic, nebo konzultacemi s ministerstvem kultury.
"Seznámili jsme se se studií Nadačního fondu pro opravu železničního mostu a považujeme ji za rozumné kompromisní řešení, které vyváží veřejné zájmy ochrany kulturního dědictví a kapacitní dopravy," uvedli senátoři, mezi něž patří také David Smoljak (STAN), Jan Pirk, Břetislav Rychlík (oba za TOP 09), Adéla Sucharda Šípová (za Piráty) a Martin Krsek (za SEN 21). Nadační fond loni navrhl, aby požadovaná třetí kolej vedla po úzké konstrukci vedle historického mostu.
Budoucnost mostu propojující Výtoň se Smíchovem se řeší řadu let, Správa železnic v roce 2022 v mezinárodní soutěži vybrala návrh počítající s nahrazením památkově chráněné ocelové konstrukce novou na původních pilířích. Dosavadní most by se měl přesunout proti proudu mezi Modřany a Velkou Chuchli, kde by dále sloužil jako lávka pro pěší. Proti plánu se ale vzedmula vlna odporu mimo jiné místních městských částí, spolků a památkářských organizací.
Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu loni představil studii vypracovanou mezinárodním týmem, podle které je možné most opravit tak, že práce i s přípravou potrvají čtyři roky, přinesou minimální omezení provozu a Správou železnic a Prahou požadovanou třetí kolej bude možné doplnit nerušící přístavbou úzké platformy ke straně konstrukce. Tento návrh podpořil i Národní památkový ústav.