Neštěstí na slovenské dálnici upřelo pozornost na stavební dozor

Vložil
ČTK
06.11.2012 22:00
Slovensko

Bratislava

Bratislava - Vyšetřování neštěstí na rozestavěné dálnici na východě Slovenska se zřejmě zaměří i na možný podíl státu na jedné z největších tragédii svého druhu v zemi za poslední roky. Odborníci i politici upozornili na důležitou roli stavebního dozoru, který na daném úseku dálnice vykonávala státní Národní dálniční společnost (NDS).

    Pád podpůrné konstrukce během betonování dálničního mostu si vyžádal čtyři lidské životy, více než desítka dělníků utrpěla zranění. Ministerstvo dopravy tvrdilo, že odpovědnost za neštěstí nesou stavební firmy, zejména česká Bögl & Krýsl.
    "Všechnu dokumentaci zhotovitele schvaluje stavební dozor placený investorem. Zvlášť u mostů musel zkontrolovat a převzít všechny předchozí práce před zahájením betonování nosné konstrukce včetně podpůrné skruže. A měl být přítomen během betonování nosné konstrukce jako jedné z klíčových operací," upozornil v komentáři listu Hospodárske noviny Dušan Šamudovský, bývalý šéf největší slovenské stavební firmy Doprastav. Dodal, že příčinou nehody byl nevhodný projekt podpůrné konstrukce, případně její špatné zhotovení na místě stavby.
    Na význam stavebního dozoru upozornil i exministr dopravy Ján Figeľ, za jehož působení v křeslu ministra získaly zmíněnou zakázku Bögl & Krýsl a slovenský Váhostav. "Právě úroveň kontroly souvisí s úrovní bezpečnosti. Dozor spolu s investorem schvaluje subdodavatelské vztahy," řekl Figeľ Slovenskému rozhlasu.
    Ministerstvo dopravy pochybení NDS popřelo, ze zavinění nehody viní pouze stavbaře. Úřad už dříve tvrdil, že stavební dozor řádně dohlížel na stavbu, z níž prý odjel krátce před tragedii. Samotná NDS, která provozuje dálnice a rychlostní silnice, se k případu odmítla vyjádřit. Vyšetřování má podle ministerstva také prověřit, zda nízká cena zakázky nevedla k nedovolenému šetření a následně k neštěstí.
    Výstavbu mostu, kde došlo k tragédii, měla na starosti společnost Bögl & Krýsl, která je v souvislosti se zřícením mostu ve Studénce v roce 2008 jedním z pěti účastníků soudního řízení. Česká firma si na práce na slovenské dálnici najala prešovskou firmu, které podpůrnou konstrukci zase postavil její subdodavatel. Podle ministerstva dopravy i odborníků za subdodavatele ručí konsorcium, jež zakázku získalo. "Vůči investorovi ručí společně a nerozdílně, a to bez ohledu na to, která z firem konkrétní objekt realizuje," poznamenal Šamudovský. Dodal, že uskutečnění prací prostřednictvím subdodavatelů je běžným postupem, přičemž tento systém je součástí nabídky uchazeče v tendru nebo případné změny schvaluje stavební dozor a investor stavby.
0 komentářů
přidat komentář

Související články