Pod jednou střechou: autobusové nádraží v Nitře

Vložil
Tisková zpráva
07.01.2020 07:00
mmcité a.s.

Slovensko

Nitra

Pro terminál dálkových linek v Nitře byl zvolen netradiční koncept, souvislé zastřešení. Cestující jsou tak dobře chráněni před nepřízní počasí. Důvodem, proč tento typ zastřešení není k vidění častěji, je nutnost vyřešit řadu technických problémů, například odvodnění nebo statiku. V kreativním studiu designcité+ našli řešení a současně vznikl aditivní princip, díky kterému lze souvisle zastřešit libovolně velkou plochu.

Autobusové nádraží v Nitře je rozděleno na část pro městskou a příměstskou dopravu a na část určenou pro dálkové linky. Celé nádraží se realizovalo ve dvou fázích. Mmcité+ je autorem druhé fáze: zastřešení terminálu pro dálkové linky.

Bylo třeba vzhledově navázat na první fázi, proto byla zvolena stejná barevnost. Zároveň bylo ale použito jiné tvarové řešení zastřešení. Namísto klasických "vlaštovek" zastřešujících jednotlivá nástupiště kryje tento terminál zastřešení sestávající z řady pultových střech, které na sebe navazují tak, aby byla podpořena statika zastřešení při zachování velkých roztečí sloupů a aby bylo možné celou plochu odvodnit. Projekce pak měla náročný úkol: sladit konstrukci zastřešení s dopravními parametry.

Kosodélný půdorys zastřešení stejně jako nosná konstrukce jsou poněkud komplikované, proto byl kladen důraz na co největší pohledovou čistotu. Pod nosnou ocelovou konstrukcí je proto umístěna podhledová krytina, kterou tvoří sendvičový panel. Centrální ocelové sloupy, které v sobě spojují několik funkcí, jsou opláštěné silným ocelovým pozinkovaným plechem s lakovaným povrchem. Krom toho, že jsou tak bezpečně chráněny před mechanickým poškozením, přispívají k výtvarně čistému vyznění stavby.

Na řemeslné provedení podhledů a opláštění byly kladeny velké nároky. Na podhledu například není jediný viditelný šroub či nýt. Díky tomu vyniká architektonický tvar konstrukce.
Vestavěné koše na tříděný odpad i osvětlení integrované v celé délce nosníků slouží rovněž k eliminaci vizuální roztříštěnosti.

Charakter stavby určují tři mimo půdorys vybíhající černé nosníky v nejvyšších bodech zastřešení. Tmavé nosné prvky zvýrazňují řád stavby a integrují v sobě veškeré elektrické rozvody. Naopak dva bílé nosníky v nejnižším bodě řezu střechou slouží k odvodu vody. Střídaní tmavých, páteřních nosníků a sloupů s bílými je pro vyznění a vnímání tvaru konstrukce zásadní. Tyrkysová barva vytváří akcent, který nese informaci - číslo nástupiště. Vznikl promyšlený výtvarně technický systém.

Významnou roli hraje použití grafiky. Ta se objevuje na skleněných zástěnách u krajních nástupišť v podobě tisku v dekoru, který je inspirován vodorovným dopravním značením pro autobusy. Také mobiliář byl vybrán a instalován tak, aby se stal výrazným výtvarným a grafický prvkem.

Zvláštní péči je třeba věnovat nejen hlavním dopravním terminálům významných metropolí, ale každé dopravní stavbě. Ani omezený rozpočet nemůže být důvodem, proč nehledat to nejlepší tvarové řešení. Inženýrský design má potenciál zkvalitňovat veřejný prostor.


 Investor: Arriva Nitra, a.s.
Generální dodavatel: MEGSPOL, spol. s.r.o.
Autor návrhu: designcité+
Realizace: mmcité+ a.s.
0 komentářů
přidat komentář

Související články