Dálnice R43 má vést z Brna do Moravské Třebové, navrhuje stát

Zdroj
Zdeněk Meitner
Vložil
ČTK
13.04.2015 20:30
Brno

Brno - Trasa chystané dálnice R43 z Brna směrem na sever povede patrně definitivně nikoli směrem na Svitavy, ale na Moravskou Třebovou. Předpokládá to aktualizovaná politika územního rozvoje ČR, kterou bude ve středu projednávat vláda. Ministerstvo pro místní rozvoj tvrdí, že dálnici nelze vést na Svitavy kvůli blízkému jímacímu území Březovského vodovodu, sdělila dnes ČTK mluvčí ministerstva Veronika Vároši.

    V předchozím dokumentu z roku 2008 byly ještě obě alternativy vedení R43. Vládě předkládaný dokument však počítá s tím, že u Svitávky trasa odbočí Boskovickou brázdou směrem na Moravskou Třebovou, za níž se připojí na plánovanou dálnici R35. "Ministerstvo dopravy nechalo vypracovat studii a v roce 2010 se s ministerstvem životního prostředí dohodlo, že bude dále sledovat tuto trasu," uvedla Vároši. Studie porovnala obě varianty a svitavské stálo v cestě nejen jímací území pitné vody pro Brno, ale i povrchový lupkový důl Březinka.
    S trasou na Moravskou Třebovou počítá i návrh Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje a také tentýž dokument Pardubického kraje. V prvním desetiletí 21. století se více počítalo právě s touto trasou, některé obce však chtěly vést trasu na Svitavy a stát se rozhodl obě varianty posoudit. Proti svitavské trase naopak vystoupil například Svazek obcí pro výstavbu rychlostní komunikace R43.
    Na novou dálnici už řadu let čekají obce ležící na dvouproudé silnici I/43, které se pro množství nehod přezdívá silnice smrti. Podle posledního celostátního sčítání intenzity dopravy v roce 2010 po ní jezdilo mezi Černou Horou a Svitávkou téměř 12.000 aut a mezi Svitávkou a Letovicemi, kde má zůstat současná silnice, 9500 aut. Mezi Svitavami a Hradcem nad Svitavou intenzita opět narůstá na více než 11.000 aut.
    Plány z počátku tisíciletí počítaly s tím, že by celá R43 od Brna až k R35 měla být hotová v roce 2016. Nejkomplikovanější je situace kolem Brna od D1 ke Kuřimi. Zda trasa povede přes městskou část Bystrc kolem přehrady nebo povede Boskovickou brázdou, nebude zřejmé ani v příštím roce. Politika územního rozvoje přesnou trasu neurčuje a kraj umístil do návrhů zásad územního rozvoje pouze územní rezervy a chce teprve zadat komplexní studii vedení silnic a dálnic v Brně a okolí.
0 komentářů
přidat komentář