Berlín - Plánovaná výstavba olympijského areálu v Hamburku neomezí přístup k moři z tamního českého přístavu. V rozhovoru, který dnes přinesl deník Hamburger Abendblatt, to řekl honorární konzul České republiky v Hamburku Christian Ancker, který o problému jednal s vedením severoněmeckého města. "Plánované stavby pro olympijské hry nezhorší situaci českých přístavů," uvedl Ancker. Problematické podle něj nejsou ani nové mosty, které by měly překlenout Labe mezi českým přístavem a mořem. "Bylo nám řečeno, že nové mosty nebudou nižší než ty, které už tam stojí. Všechno tedy zůstává při starém," řekl. Hlavním přístavním územím České republiky v Hamburku je takzvaný Sálský přístav (Saalehafen) o rozloze 21.000 m². K němu přiléhá Vltavský přístav (Moldauhafen) o rozloze 3000 m². Právě o přístup k Vltavskému přístavu se Česko obávalo poté, co byly zveřejněny plány na výstavbu spojenou s hamburskou kandidaturou na pořádání olympijských her v roce 2024. Sálský a Vltavský přístav byly v roce 1929 na základě Versailleské smlouvy na 99 let, tedy do roku 2028, propůjčeny Československu. Ve stejném roce navíc Československo koupilo území o rozloze 8000 metrů čtverečních označované jakou Peutský přístav (Peutehafen). Od roku 1993 všechny přístavní plochy spravuje Česká republika. Hamburské přístavy měly pro Československo význam především v minulosti. Po roce 1989 si přístavy nárokovala zprivatizovaná firma Československá plavba labská, která však v roce 2001 zkrachovala. I kvůli sporu o vlastnictví areálu se míra využívání přístavů snížila. Letos v březnu podle Ředitelství vodních cest ČR začala rekonstrukce areálu Vltavského přístavu. Původní objekty, které byly v havarijním stavu, byly odstraněny a během letošního roku by mělo být vybudováno 2500 m² manipulační plochy pro skladování zboží a parkování kamionů. Česko má do budoucna zájem znovu posílit využívání svých hamburských přístavů.