Pořadatel
Galerie VI PER

Místo konání
Vítkova 2, Praha 8

Začátek
st 16.12.2020 13:00

Konec
so 06.2.2021 18:00

Odkaz
www.vipergallery.org ...
Výstavy

Praha

Karlín



Vložil
Tisková zpráva

zpět na článek
Samostatná výstava umělkyně Aly Younis, která nese název Vysoká přehrada: moderní pyramida, vychází z jejího dlouhodobého výzkumu politiky a reprezentace Vysoké asuánské přehrady, postavené na Nilu poblíž Asuánu v Egyptě v šedesátých letech. Ta byla projektem budování státu a modernizace nově nezávislého Egypta pod vedením prezidenta Gamála Násira. Přehrada, často popisována jako „moderní pyramida“, byla ústředním bodem egyptského zemědělského růstu, industrializace a následných společenských reforem, ovšem za cenu zaplavení historického území Núbie. Núbijská populace v Egyptě a Súdánu čelila masovému přesídlování a starobylému dědictví Núbie hrozil úplný zánik. V neposlední řadě se přehrada stala „bojištěm“ politických a ekonomických zájmů období studené války, a to včetně zbrojní dohody uzavřené mezi Egyptem a Československem v roce 1955 a zprostředkované Sovětským svazem. Zatímco přehrada byla navržena sovětskými inženýry, Západ financoval přemístění mnoha starověkých chrámů, z nichž je nejznámější přemístění dvou skalních chrámů v Abú Simbel, které bylo součástí mezinárodní kampaně UNESCO na záchranu památek Núbie.

Výstava Vysoká přehrada: moderní pyramida se navrací k této historii a souvisejícím mikrohistorickým příběhům skrze nová i již existující díla. Nově vytvořené dílo Přítel Núbie (2020) v hlavní místnosti zahrnuje model plavidla Sadík en-Núba (Přítel Núbie), které sloužilo jako plovoucí základna pro pět československých expedic v Núbii. Tento katamarán byl postaven v holešovické loděnici z vyřazených vojenských pontonů a následně rozmontován a dopraven do Egypta, kde byl, stejně jako ve své době núbijské chrámy, opět složen. Model tak zároveň experimentuje s možnostmi rozložení a opětovného složení. Katamarán byl navržen lodním kapitánem Milanem Hlinomazem, z anekdot v jeho knize Plavba za hieroglyfy (1967) vychází také série výšivek. Podobnosti archeologických a vojenských výprav jsou nepřehlédnutelné: expedice nejenže získala potřebný materiál a výbavu od Československé armády, ale rovněž založení Československého egyptologického ústavu Univerzity Karlovy se sídlem v Praze a Káhiře v roce 1958 bylo z části důsledkem zbrojní dohody z roku 1955.

Vysoká asuánská přehrada se rovněž stala prostorem pro propagandistické aparáty Egypta (v letech 1958–1971 známého jako Sjednocená arabská republika, SAR) a SSSR, které kontrolovaly, jakým způsobem byla přehrada vyobrazena ve filmu a literatuře, jako například v pracích Júsufa Šahína a Sun’alláha Ibráhima. Šahínův mobil a plakáty (2019) srovnávají scény v několika verzích snímku natočeného egyptským filmovým režisérem Júsufem Šahínem, který byl první koprodukcí SAR a SSSR za účelem propagovat výstavbu přehrady. Mobil inspirovaný kinetickými sochami Alexandera Caldera je abstrakcí několika různých prvků z každé ze tří filmových verzí, visících ve vzduchu a měnící konstelaci podle závanu ze sovětského větráku, jenž zastupuje aparát propagandy a cenzury řídící procesy filmové produkce. Sun’alláhův model (2020) v malé galerii odkazuje na egyptského marxistického spisovatele a bývalého politického vězně Sun’alláha Ibráhima a jeho literární díla založená na spisovatelově pobytu na místě výstavby přehrady.

Tlačítková krabice (2019) symbolizuje slavnost v roce 1964, během níž egyptský prezident Násir a sovětský vůdce Nikita Chruščov společně zmáčkli tlačítko, které odklonilo Nil z jeho odvěkého říčního koryta do kanálu, čímž odstartovali další fázi stavby. Zatímco Júsuf Šahín zachytil tuto událost ve filmu a vydal dokonce signál Násirovi a jeho mezinárodním hostům, u příležitosti Chruščovovy návštěvy byl Sun’alláh Ibráhim propuštěn z vězení. Odklonění Nilu rovněž znamenalo začátek stoupání vodní hladiny, která pomalu, ale jistě zaplavila núbijské vesnice a archeologická naleziště. Série tisků Mobility (2020) zachycuje některé z následujících pohybů obou součástí, jako jsou přemístěné chrámy a stavební materiál, ale i lidé, a to včetně vystěhovaných Núbijců a stavebních dělníků. Vysoká asuánská přehrada neproměnila jenom egyptskou (a súdánskou) geografii, ale nepochybně také celý egyptský národ ve své roli katalyzátoru modernizace a společenských reforem v nově nezávislé zemi, a stala se tak příkladem pro mnohé jiné nezávislé země.

Ala Younis je umělkyně zaměřující se na umělecký výzkum, která působí v Ammánu v Jordánsku. Původně vystudovala architekturu. Její praxe zahrnuje také kurátorství, filmovou, redaktorskou a vydavatelskou činnost. Její projekty se zabývají kolektivními zkušenostmi, které se odrážejí do těch osobních. Zkoumá archivy, jejich hru se slabými místy a také to, jakým způsobem jejich mezery a omyly mohou manipulovat naši představivost. Její práce byla představena na několika samostatných mezinárodních výstavách, také na bienále v Istanbulu a Kwangdžu, na New Museum Triennial a její dílo Plan for Greater Baghdad (2015) mělo premiéru na hlavní výstavě 56. benátského bienále. Je spoluzakladatelkou vydavatelské iniciativy Kayfa ta a členkou dozorčí rady Forum Expanded při Berlinale a také členkou Akademie der Künste der Welt v německém Kolíně. Více na https://alayounis.art.

Kurátor: Rado Ištok
0 komentářů
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.