Proti bourání mostu z roku 1924 ve Velkém Meziříčí jsou námitky

Zdroj
Věra Stejskalová
Vložil
ČTK
17.05.2018 07:55
Velké Meziříčí


Velké Meziříčí - K chystané přestavbě mostu přes řeku Balinku ve Velkém Meziříčí mají námitky památkáři i místní iniciativa. Most s výraznými betonovými oblouky z roku 1924 je u vjezdu do městské památkové zóny. Město ho letos chce nahradit širším mostem, uzavírka kvůli rekonstrukci podle údajů na webu města začne v Třebíčské ulici ve čtvrtek.

Občanská iniciativa Za Náměstí VM poslala tento týden krajskému úřadu podnět k vydání předběžného opatření spočívající v zákazu udělat stavební práce, dokud nebude dokončeno přezkumné řízení krajského odboru dopravy.

"Mohu potvrdit, že jsme přijali podnět týkající se této věci. Budeme se jím zabývat," sdělila dnes ČTK mluvčí kraje Jitka Svatošová. Uvedla, že konkrétnější být nemůže. "V případech správních řízení nám zákon nedovoluje jejich průběh komentovat," řekla.

Po mostě vede městská silnice. Jeho přestavba bude stát okolo 20 milionů korun, řekl v pátek ČTK starosta Josef Komínek (ČSSD). Přestavbu mostu zdůvodnil tím, že je úzký a není v nejlepším stavu. Dnes se jeho vyjádření ČTK získat nepodařilo.

Památkáři se k přestavbě mostu vyjádřili loni v listopadu. "Předložený návrh předpokládal odstranění stávajícího mostu a jeho nahrazení novým mostem," sdělila ČTK Ilona Ampapová z telčského pracoviště Národního památkového ústavu (NPÚ). Památkáři ve vyjádření uvedli, že pokud se most nachází v památkové zóně, měl by být rekonstruován nebo by místo něj měla vzniknout replika, což by umožňovalo rozšíření vozovky.

Podle NPÚ městský úřad ve Velkém Meziříčí přesto vydal závazné stanovisko, podle něhož je městem navržená přestavba z hlediska památkové péče přípustná. Památkáři požádali, aby toto stanovisko přezkoumal kraj, zatím mají rozhodnutí krajského odboru kultury. "Pokud je nám známo, odbor dopravy a silničního hospodářství dosud stále vede přezkumné řízení," uvedla Ampapová.

Most z roku 1924 od brněnské firmy Ferrobeton je podle NPÚ hodnotným příkladem dopravní stavby z počátku 20. století. Na Vysočině vědí památkáři jen o třech takových železobetonových obloukových mostech. Most v Hořepníku je z roku 1911, další v Jimramově v roce 2013 nahradila replika.
0 komentářů
přidat komentář

Související články