Hradec Králové – Lávka pro pěší a cyklisty přes Labe v Hradci Králové, kterou město buduje od loňského září, by měla být dražší o 7,5 milionu korun. Celkem by měla přijít na 169,3 milionu korun včetně DPH. Důvodem zdražení jsou úpravy v průběhu stavby, které se nedaly předvídat. ČTK to zjistila z pod- kladů, které v úterý projednali radní města. Vyšší cenu díla ale radní neschválili. Lávku o délce 103 metrů by stavbaři měli dokončit v zimě, lidem by měla začít sloužit začátkem března 2023.
Vyšší náklady přinesla například úprava koncové části lávky kvůli elektrickým kabelům, které byly nalezeny v jiné výšce. Nákladnější bylo také ztužení konstrukce mostovky při její montáži, úpravy předpínacího systému lávky či vybudování osvětlení.
Rada města kladné vyjádření ke zdražení lávky nedala a uložila náměstkovi primátora pro investice Jiřímu Bláhovi (ODS), aby zvýšení ceny projednal s předsedy klubů v zastupitelstvu města. Schválení dodatku ke smlouvě, který zdražení upravuje, by pak měli projednat zastupitelé na zasedání 30. srpna.
"Nebylo to přijato z důvodu, že je to navýšení již tak vysoké ceny a bude zapotřebí o tom jednat se zastupiteli. Tedy svolat předsedy zastupitelských klubů a snažit se jim vysvětlit, že navýšení ceny vychází skutečně z objektivních záležitostí," řekl ČTK primátora Alexandr Hrabálek (ODS).
Náměstkyně primátora pro ekonomiku Monika Štayrová (za ANO) ČTK řekla, že ji zvýšení ceny lávky zaskočilo, "zejména proto, že jsme zvyklá, že vícepráce se nejdříve rozhodnou a potom se zrealizují," uvedla.
Stavbu lávku, kterou buduje firma SMP CZ, město chystalo od roku 2003. Lávka propojí centrum města s lokalitou Aldis. Hradec si od ní slibuje větší oživení Aldisu a Smetanova nábřeží. Město na stavbu získalo evropskou dotaci 102,7 milionu korun.
Oproti jiným lávkám je hradecká stavba násobně dražší. Například Pardubice na konci roku 2020 otevřely lávku pro pěší a cyklisty přes Labe za 40,8 milionu korun. Podle hradecké radnice je vysoká cena dána neobvyklou konstrukcí a technologií. Lávku tvoří nosná lana, ocelová žebrová konstrukce a 39 kusů subtilních betonových segmentů mostovky, které jsou vyrobené ze speciálního vysokopevnostního betonu kategorie UHPC.
Původně hradecká radnice před architektonickou soutěží v roce 2014 počítala s cenou lávky do 40 milionů korun. Když radnice vypsala v roce 2019 soutěž na stavební firmu, nikdo se nepřihlásil. Další dva tendry radnice zrušila, když jediný zájemce nabídl ceny výrazně přes 100 milionů korun. Radnice v té době uvažovala, že by projekt opustila a hledala levnější variantu lávky. Nakonec vypsala čtvrtý tendr a ze tří uchazečů vybrala firmu SMP CZ z francouzské skupiny Vinci.
Stavbu v minulosti zdržela řada okolností. K projektu měli výhrady ochránci přírody a ornitologové. Zdržení a spory provázely i architektonickou soutěž. Se zahájením stavby se pak čekalo na to, až svou stavbu regionálního sídla v lokalitě Aldis dokončí Československá obchodní banka.