MD: Dokončení sítě dálnic se odsouvá na rok 2025

Publisher
ČTK
17.05.2010 13:25
Czech Republic

Prague

Praha - Ministerstvo dopravy počítá v takzvaném realistickém scénáři s dokončením základní sítě dálnic a rychlostních silnic v roce 2025. Je to o pět let později, než se dosud uvádělo. Na dnešní tiskové konferenci to uvedli zástupci MD. Státu mají pomoci investice soukromých firem a dluhopisy Státního fondu dopravní infrastruktury.

    Původně plánovaný rok 2020 označilo ministerstvo za "finančně nijak nezajištěný předpoklad". "Vzhledem ke stále omezenějším zdrojům musíme učinit institucionální opatření, které umožní užití efektivních finančních nástrojů při financování výstavby," uvedl ministr Gustav Slamečka.
    Podle schváleného harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury by bylo třeba na dostavbu dálnic do roku 2020 zhruba 500 miliard korun v dnešních cenách, k dispozici je však dle současných předpokladů pouze necelých 100 miliard. Při započtení dvouprocentní inflace a rekonstrukce dálnice D1 jsou odhadované náklady realistického scénáře 575 miliard korun.
    "Pokud by se nic nestalo, tak výdaje klesnou v podstatě na úroveň postačující pouze na údržbu," uvedl Slamečka. Při současných investičních možnostech Ředitelství silnic a dálnic by podle výpočtu MD byly české dálnice hotovy v roce 2223, tedy o 200 let později, než nyní prezentuje ministerstvo jako relistický scénář. Rok 2223 je takzvaný pesimistický scénář.
    Plánovaná základní síť dálnic má čítat 2150 kilometrů, hotovo je 1100 kilometrů. Realistický scénář předpokládá roční dotaci do systému dálnic a také železničních koridorů ve výši 100 až 125 miliard ročně s vrcholem v letech 2015 a 2016 a následným poklesem pod 80 miliard v roce 2025. "Pokud vláda seriózně řekne, že takové peníze do toho nechce dávat, tak musí dodat, že dálnice budou nejdříve v roce 2050," uvedl Slamečka.
    Dotaci mají snížit projekty partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP), v rámci kterých by do dálnic investovaly soukromé firmy, a také dluhopisy Státního fondu dopravní infrastruktury nebo jemu příbuzné organizace. PPP by se měly využít nejdříve na opravu dálnice D1 a dostavbu dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicím a Českými Budějovicemi.
0 comments
add comment