Kraj začal opravovat Stádlecký most, práce potrvají dva měsíce

Publisher
ČTK
23.09.2020 16:45
Stádlec - Jihočeský kraj začal opravovat památkově chráněný Stádlecký most na Táborsku. Práce potrvají dva měsíce, náklady jsou 10,1 milionu korun. Přes most při rekonstrukci neprojedou auta a neprojdou ani pěší. Most je v havarijním stavu, protože dřevěné části napadla dřevokazná houba. Kraj na opravu využije dubové dřevo, jež dovezl z Chorvatska. ČTK to dnes sdělil David Hocke z odboru kanceláře hejtmanky.


Původní termín oprav se musel asi o půl roku posunout, protože nebylo podle kraje možné sehnat v ČR potřebné množství dubového dřeva. Kůrovcová kalamita totiž nutila lesníky těžit přednostně napadené dřevo a většina firem jinou těžbu pozdržela nebo zastavila. Dubové dříví dovezené z Chorvatska muselo ještě schnout, aby jeho vlhkost odpovídala projektové dokumentaci, uvedl krajský radní Antonín Krák (ČSSD). Dub by měl na mostu vydržet další desítky let.

Stádlecký most je 157 metrů dlouhý a šest metrů široký. Na opravu bylo potřeba asi 700 vzrostlých dubů. Dřevěné části mostu napadla dřevokazná houba z čeledi trámovek. Stavba je poškozená v celé šíři.

"Nezbývá než práce provádět za úplné uzavírky mezi obcemi Stádlec a Dobřejice s vyloučením veškerého provozu včetně chodců. Jiná varianta není možná. Věřím, že po dobu rekonstrukce, tedy zhruba dva měsíce, obyvatelé okolních obcí vydrží jezdit po objízdných trasách," uvedl radní.

Nejdřív dělníci odmontují kovové spojovací prvky, pak dřevěné trámy, po kterých se přes most jezdí. Z nich se budou fyzicky odstraňovat plodnice dřevokazných hub, a i původní trámy se chemicky ošetří, aby se nešířily výtrusy do okolí. V další fázi dá firma na most nové trámy.

"Zajímavostí je, že spojovací materiál, který bude na mostě použitý, bude potažený teflonem. Dubové silice jsou totiž agresivní, a pokud bychom použili běžný materiál, rezivěl by daleko rychleji," řekl Krák.

Visutý Stádlecký most postavil v polovině 19. století průmyslník Vojtěch Lanna. Původně stál most jinde. Od roku 1848 až do roku 1960 spojoval břehy Vltavy u obce Podolsko na obchodní cestě z Bavorska do Haliče. Ohrozilo ho však budování Orlické přehrady, takže se musel tento poslední empírový most ve střední Evropě rozebrat a přestěhovat na nynější místo u Stádlece na řece Lužnici. Znovu začal sloužit 25. května 1975.

Spolu s Karlovým mostem v Praze a Kamenným mostem v Písku patří k národním kulturním památkám. Takto památkově chráněn je od roku 1989. Jedna z posledních oprav Stádleckého mostu byla v roce 2006, kdy kraj vyměnil smrkové mostovky za dubové.
0 comments
add comment

Related articles