Kandidáti na primátora Prahy se shodují v prioritách rozvoje

Publisher
ČTK
19.09.2018 20:40
Czech Republic

Prague

Praha - Šest lídrů ve volbách do pražského zastupitelstva se shoduje na prioritách rozvoje města. Za zásadní považují stavbu metra D, dostavbu okruhů a spojení centra s letištěm. Obytnou zástavbu by směřovali zejména do brownfieldů, tedy do dnes již nevyužívaných průmyslových lokalit. Na dnešní debatu pozvalo Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR) zástupce šesti uskupení, která jsou nyní zastoupena v pražském zastupitelstvu. Výjimkou jsou komunisté, které sdružení nepozvalo kvůli nesouhlasu s jejich politikou.


Za podstatný dokument pro rozvoj města označili kandidáti na primátora Metropolitní plán, který určuje, kde se ve městě smí stavět a v jakém rozsahu. Plán má začít platit od roku 2023. Jeho přijetí považuje lídr ANO Petr Stuchlík za nezbytné. "Nemáme jinou alternativu, jak zrychlit výstavbu v Praze," řekl. Podle kandidáta na primátora uskupení Praha Sobě Jana Čižinského, je nyní nutné vypořádat podmínky, i když není možné všechny zapracovat, a plán přijmout. Praha Sobě nyní v zastupitelstvu nyní, její lídr Čižinský do něj byl zvolen na kandidátce lidovců.

Hlavní město se potýká s nedostatkem bytů. Každý rok by bylo potřeba postavit minimálně 6000 bytů, aby byla uspokojena poptávka. Podle ředitele Institutu plánování a rozvoje Ondřeje Boháče se však v roce 2016 postavilo zhruba 2760 bytů, loni 3730 a za první tři měsíce letošního roku 523 bytů. Důvodem je i dlouhá doba povolovacího řízení, která v Praze dosahuje i deseti let. Kvůli nedostatku bytů se pak zvyšují ceny bytů i nájemné. Ceny pak dále podle lídra Pirátů Zdeňka Hřiba šroubuje Airbnb v centru metropole. Tento typ podnikání by podle kandidáta za Piráty měl dostat jasná pravidla, aby lidé žijící v budově nedopláceli na náklady turistů.

Ministerstvo pro místní rozvoj připravuje nový stavební zákon, který by měl řízení zjednodušit tak, aby bylo kvůli jedné stavbě pouze jedno řízení u jednoho úřadu, který by sám zajistil vyjádření ostatních úřadů. Podle náměstkyně ministryně Marcely Pavlové by zákon mohl být schválen v létě 2021. Nyní by však podle kandidátů na pražského primátora bylo možné urychlit řízení digitalizací řízení a vytvořením jednotné metodiky. Podle Jiřího Pospíšila (TOP 09/Spojené síly pro Prahu) by měla Praha využít zákonodárné iniciativy a předložit potřebné novely stavebního zákona.

V Praze je 22 stavebních úřadů. Podle Pospíšila by měl být úřad centralizovaný pro velké stavby, které jsou strategického významu. Tato varianta se zamlouvá i Bohuslavu Svobodovi (ODS) a Stuchlíkovi. Podle lídra ANO řízení zpomalují odlišné požadavky jednotlivých úřadů. Malé stavby by podle Stuchlíka měly naopak řešit stavební úřady v městských částech, neboť mají k problematice blíže.

Podle Čižinského je při centralizaci riziko, že lidé v městských částech nabudou dojmu, že se rozhoduje bez nich a budou se proti stavbám bránit. "Důležitý je dialog," zdůraznil Čižinský. Pomocí dialogu se v Praze 7, kde je starostou, nyní podle něho daří řízení zrychlovat. Za podstatné považují kandidát ČSSD na primátora Jakub Landovský a Svoboda dodržování lhůt při rozhodování. Na magistrátu by podle Landovského měla vzniknout funkce stavebního ombudsmana, který by pomohl řešit spory týkající se výstavby smírnou cestou. Zjednodušení řízení pomocí metodického sjednocení postupů upřednostňuje před centralizací Hřib.

Piráti a koalice Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN ve spolupráci s KDU-ČSL, LES a Demokraty Jana Kasla) chtějí podporovat družstevní bydlení. Spojené síly pro Prahu navrhují zřízení garančního fondu, který by poskytoval lidem garance, aby dosáhli na hypotéku.

Kandidáti se shodují na potřebě obnovit bytový fond města. S developery by podle Landovského mělo město uzavírat smlouvy na získání bytů v nově stavěných projektech, protože je to město, které zhodnocuje stavby developerů tím, že v jejich okolí zajišťuje potřebnou infrastrukturu. Čižinský navrhuje pořízení zejména bezbariérových bytů pro Prahu a opravu těch stávajících.

Dopravě v Praze by měla ulevit dostavba Pražského a Městského okruhu, metro D a spojení centra s letištěm. Navrhují ale i drobnější úpravy. Dobu čekání v kolonách by podle Čižinského snížilo seřízení semaforů na křižovatkách. Hřib a Svoboda zdůrazňují lepší koordinaci oprav silnic a mostů, aby uzavírky nezpůsobovaly kolaps dopravy. Podle Svobody je také nutný rozvoj městské hromadné dopravy, protože ve městě přibývá obyvatel a již nyní je doprava na hranici svých možností.

Všichni zúčastnění kandidáti chtějí ochránit Pražskou památkovou rezervaci, aby byla i nadále na seznamu UNESCO. "Ostře nesouhlasím s výroky paní primátorky," řekl Stuchlík. Adriana Krnáčová (ANO) navrhovala změnu zákona o památkové péči, která by vynechala z rozhodování Národní památkový ústav. Ochrana historického centra by však podle Svobody neměla vést k tomu, že se město stane skanzenem, v centru by naopak měly vznikat nové projekty současné architektury.
2 comments
add comment
Subject
Author
Date
K výstavbě bytů
Bartošová
20.09.18 02:18
Jednotná metodika!
Vích
20.09.18 11:00
show all comments