Češi už nechtějí ve svých městech další supermarkety

Publisher
ČTK
22.05.2007 13:30
Czech Republic

Prague

Praha - Většina Čechů už nechce, aby obchodní řetězce poblíž jejich domovů stavěly další prodejny. Vyplývá to z průzkumu agentury Respond & Co pro ČTK. Proti stavbě nových diskontních prodejen, supermarketů a hypermarketů se vyslovily čtyři pětiny dotázaných. Obchodní řetězce v Česku obsadily velká města a nyní expanzi zaměřují i na obce s několika tisíci obyvateli. V mnoha českých a moravských městech se ale proti dalším prodejnám obchodních řetězců bouří lidé a některé radnice již daly stavbě nových obchodů červenou.
    Ředitel agentury Respond & Co Ondrej Gažík ČTK řekl, že nové prodejny obchodních řetězců si ve svém blízkém okolí nepřeje 81,4 procenta z 900 respondentů celostátního průzkumu. Největší odpor proti výstavbě nových obchodů mají obyvatelé středních Čech (93,3 procenta) a severní Moravy (87,1 procenta), kde je vysoká hustota moderních prodejen. Nejvíce nové obchody odmítají lidé ve věku 50 až 59 let (85,3 procenta).
    "Výsledky našeho průzkumu podporují tvrzení, že obyvatelé ČR jsou již nasyceni hustotou prodejen obchodních řetězců a nevyžadují další výstavbu, protože stávající stav je pro ně dostatečný," komentoval údaje Gažík. Sedmi procentům dotázaných Čechů by ale naopak nevadil nový supermarket, 6,4 procenta respondentů hypermarket a 1,6 procenta účastníků průzkumu si přeje mít poblíž svého domova novou diskontní prodejnu.
    Jedenáctka největších obchodních řetězců na konci loňského roku v Česku podle údajů společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod provozovala 1126 supermarketů, hypermarketů, diskontních prodejen a obchodních domů. V roce 2005 jich bylo 1045.
    Moderních obchodů bude v Česku nadále přibývat. Obchodní řetězce již mají obsazena velká města a nyní se podle analytika Zdeňka Skály z Incomy Research více zaměří i na menší obce. "Dojde k  rozvoji nových formátů, zejména menších prodejen. Expanzí mezinárodních společností je totiž zatím málo pokrytá oblast menších obcí pod 5000 obyvatel a také vnitroměstský prostor," upozornil Skála.
    Do menších měst, která dosud byla doménou především diskontních prodejen, míří i další obchodní řetězce. Například společnost Tesco Stores ČR svůj první malý supermarket otevřela v roce 2005 v Mikulově, který má zhruba 8000 obyvatel. V závěru loňského roku mělo Tesco malé obchody i ve Vodňanech, Bechyni či Veselí nad Lužnicí. Tyto obce mají asi 6000 lidí.
    Podobnou strategii zvolil i  obchodní řetězec Interspar, který v Česku provozuje 24 hypermarketů a jeden supermarket. "Pro nás je otevřené každé město, které má více než 5000 obyvatel. Velmi nás ale zajímá i Praha a další větší města, kde vidíme velký potenciál," prohlásil jednatel a generální ředitel Spar Česká obchodní společnost Martin Hruška, který loni v listopadu řekl, že společnost Spar chce na tuzemském trhu do pěti let provozovat 100 až 150 supermarketů.
    V některých městech ale obchodní řetězce začaly narážet na odpor obyvatel i samospráv. Další nové supermarkety nechce v centru města povolit například radnice ve Znojmě. Na začátku letošního roku zamítla žádost společnosti Lidl o povolení výstavby nového obchodního centra. Do historického jádra Znojma míří ročně davy turistů, přitom v této časti města od roku 1998 vznikla nákupní centra Kaufland, Hypernova a Interspar.
    Nevoli mezi mnoha obyvateli Ústí nad Labem vyvolal plán společnosti INT, která chce ve zhruba stometrové ulici U České besedy postavit obchodní centrum. Proti stavbě vznikla petice Ne hypermarketům, kterou podepsalo přes 2200 obyvatel města. Zastupitelé ústeckého městského obvodu Město ale přes odpor mnoha obyvatel letos v dubnu prodej této ulice společnosti INT schválili.
    Proti plánované stavbě diskontní prodejny Penny Market u přerovské Základní školy Svisle protestuje několik let sdružení Občané proti Penny Marketu, jehož petici podepsalo několik tisíc lidí. Přerované se nedávno postavili také proti stavbě diskontní prodejny Lidl. Obyvatelé města začali podepisovat petici, kterou podpořilo 1000 lidí. Odpůrci stavby se obávají zejména zhoršení dopravní situace v místě jejich bydliště. Město nyní uvažuje o  tom, že se pokusí koupit budovu bývalého Chemoprojektu, aby zabránilo její plánované demolici a stavbě supermarketu Lidl.
    
Chcete, aby ve vašem blízkém okolí byly postaveny další nové prodejny obchodních řetězců?   
ne 81,4 procenta
ano 18,6 procenta

Pokud ano, tak který typ?
supermarket 7,0 procenta
hypermarket 6,4 procenta
neuvedeno 3,6 procenta
diskontní prodejna 1,6 procenta
nechtějí další prodejny 81,4 procenta
0 comments
add comment

Related articles