Rekonstrukce experimentálního domu v Rožnově p. R.

Rekonstrukce experimentálního domu v Rožnově p. R.
Architekt Vladimír Kalivoda (1927–2005) byl jedním z nejzajímavějších regionálních architektů působících na severní Moravě. V jeho stavbách se nezapře inspirace meziválečnou avantgardou, kterou načerpal díky svému studiu u Antonína Kuriala na fakultě architektury a pozemního stavitelství České vysoké školy technické v Brně, kde poté v padesátých let působil jako asistent. Zároveň je zřetelný vliv tehdejší architektury Západu a na druhou stranu jeho kořeny v regionu rodného Valašska, kam se definitivně vrátil v šedesátých letech.
Rodinný dům v Rožnově pod Radhoštěm sám autor označil za experimentální skulpturální rodinný dům. Navazuje tak na jeho několik dalších staveb (jedna z nich údajně posloužila i jako předobraz pozdějšímu populárnímu šumperáku), u nichž je zřetelná expresivní modelace hmot, zdůrazněná nosná konstrukce a zároveň jsou použity rustikální materiály charakteristické pro daný region, jako je kámen a dřevo. Není divu, že exkluzivně vypadající dům v rožnovské vilové čtvrti Rybníčky zcela vybočoval z tehdejší standardní stavební produkce a jeho existence vyvolávala u místních obyvatel řadu dohadů o jeho majitelích, ze kterých vzešlo i jeho lidové pojmenování “Gottova vila”. S populárním zpěvákem však dům ve skutečnosti neměl nic společného, realita byla mnohem prozaičtější – dům byl v roce 1969 navržen pro předsedu zemědělského družstva v Bystřičce a dokončen byl o šest let později rodinou jeho dcery.
Stávající majitelé domu si po jeho koupi uvědomili, že vlastní skutečný unikát. Proto nás oslovili s dvěma požadavky: jednak dům zrekonstruovat a přizpůsobit svým požadavkům na bydlení odpovídajícím dnešní době a zároveň co nejvíce zachovat jeho původní charakter.
V průběhu několika prvních návštěv a následné práci na projektu nás dům neustále fascinoval svou propracovaností a neuvěřitelně rafinovanými detaily. Díky použití  ocelového nosného skeletu dům sestává z několika velkorysých prostorových jednotek, které jsou vzájemně posunuty v horizontálním i vertikálním směru. Jeho hlavním obytným částem vévodí dva krby; v přízemí se jedná o organicky tvarovanou omítnutou skulpturu a v patře o pravoúhlé krbové těleso opláštěné měděným plechem. V exteriéru i interiéru domu se prolínají tři základní materiály, dřevo, kámen a bíle omítnuté plochy.
Při dispozičním řešení domu pro potřeby současného majitele jsme se snažili původní prostorové řešení v maximálně možné míře respektovat. Dům je nadále členěn do dvou hlavních společenských zón v přízemí a prvním patře a klidové zóny v patře druhém, která sestává ze dvou menších pokojů a hlavní ložnice s velkou koupelnou. Kde to jen šlo, byly v interiérech zachovány původní materiály a vestavěný nábytek. Například obklady stěn a stropů byly demontovány, veškerá prkna repasována a poté vrácena na své původní místo. Na případné doplnění byly použity materiály odpovídající těm původním. Pouze místo dobových koberců jsou nyní v celém domě ponechány podlahy dřevěné, záměrně mírně kontrastující s dřevěnými prvky původními. Nově byla rovněž položena dřevěná terasa, která je nyní ve stejné výškové úrovni jako podlaha hlavního obývacího pokoje. Za zmínku stojí rovněž rekonstrukce obou původních krbů, do kterých byly nainstalovány krbové vložky a díky tomu v nich opět může plápolat oheň; v hlavním krbu v patře s původně otevřeným žárovištěm bylo díky jeho nevyhovujícímu řešení zatopeno údajně pouze jednou.
V exteriéru domu došlo k podstatným zásahům vedoucím ke zlepšení jeho tepelně technických vlastností. Zásadní byla výměna oken – na místo již nevyhovujících dřevěných rámů jsou nyní u oken rámy hliníkové. V přízemí byly vybourány nízké parapety, aby bylo možno vizuálně více propojit interiér a exteriér. Po demontáži původního fasádního dřevěného obkladu byl dům zateplen, nicméně tloušťky zateplení byly navrženy tak, aby nebyly narušeny subtilní proporce stěn a stropních desek. Nejvýraznější změnou ve vnějším vzhledu domu tak jsou veškeré dřevěné prvky ve světlejším odstínu, podobném dřevu, které jsme odhalili pod demontovaným tmavě hnědým obkladem.
6 comments
add comment
Subject
Author
Date
...Tedy,...
šakal
19.07.12 01:27
top
jan rataj
21.07.12 03:18
Krásná práce
kolobka
23.07.12 09:56
řez
ardnOO
24.07.12 08:42
skvělé...
Vaclav Vins
26.07.12 10:04
show all comments

more buildings from Kamil Mrva Architects