Kunstlinie, které dříve neslo název Centrum pro divadelní a uměleckou tvorbu Almere, se nachází v novém centru Almere u jezera Weerwater. Kunstlinie navrhli Kazuyo Sejima a Ryue Nischizawa z japonské kanceláře SANAA. Tato kancelář zvítězila společně s Onno Greiner Martien z Goor Architecten ve vyzvané soutěži pořádané městem Almere v roce 1999, kde však jejich vzájemná spolupráce skončila. Projekt byl následně dopracován a realizován za 43 milionů Euro firmou Ballast Nedam, která do projektu zaimplementovala řadu změn. Rozměry pro Japonce byly zvětšeny, aby se lépe vyhovovaly holandským postavám. Celý soubor staveb byl vyvýšen o 40 cm, když se objevilo riziko možných záplav. Velice štíhlý návrh příliš nepočítal se zvukovou izolaci nebo konstrukční stabilitu. Muselo být možné umístit do místností uměleckého centra 'deskové ozvučnice' (podobné školním tabulím) rozptylující zvuk.
Kunstlinie tvoří jednopodlažní 'segment' o rozměrech 100 x 100 metrů. Tento nízký blok se jako skokanský můstek rozprostírá u břehu směrem k vodě. Ze 'základny' se zvedá trojice bloků; menší pro umělecké centrum (150) a dva větší pro divadlo a jevištní věž (350 a 1050). Část stavby je zasazená do suterénu zatímco další část je zvednutá na sloupech.
Po návštěvě centra kulturní centra zůstává dojem z jemných odrazů světla vzduchu. Základová deska působí jako plochý svět. Fasády jsou ze skla a umožňují světlu proniknout horizontálně do stavby a chodby propouští světlo hluboko do interiéru. Toto řešení má rovněž za následek dlouhé průhledy. Od vstupu můžete vidět blyštící se vodní hladinu sto metrů vepředu. Střecha je celá uzavřená, avšak světlíky z průsvitného syntetického materiálu a vnitřní terasy umožňují svislé pronikání světla. Pracovny a ateliéry jsou uspořádány kolem čtvercových vnitřních dvorů. Vnitřní prostory jsou holé. Otvory ve fasádách často vyplňují celou stěnu, teplota uvnitř místností je řízena podlahou. Tenké nosné stěny pomáhají omezit počet sloupů. V místech, stěny nemají dostatečnou nosnost, jsou přidány štíhlé sloupy. V místech, kde chodba probíhá vnitřním dvorem, je zachována vší vážnost: předěly jsou vytvořeny z jednoduchého skla a může být také fyzicky odstraněno.
Kunstlinie je strohá a citlivá stavba, nebo jak dva starší návštěvníci poznamenali: 'Světlá a nedeprimující'. Architektura láká. Pokud bych žil v Almere, opatřil bych si v uměleckém centru co nejrychleji piano a nechal jeho strunami rozechvět vzduch, stejně tak jako voda venku zrcadlí sluneční paprsky. Tmavá jeskyně divadelního sálu vytváří silný kontrast s tímto zážitkem.
Erik Stekelenburg, 03.2007