Jižní Čechy mají nový, pět a půl kilometru dlouhý úsek Vltavské cyklostezky, který propojuje Loučovice s Vyšším Brodem. Cyklostezka podle návrhu ateliéru A8000 a dopravního inženýra Ondřeje Zenkla vznikla z odkrytého a vyčištěného přívodního kanálu vedoucího k hydroelektrárně.
Trasa vede podél Vltavy, skrz přírodní rezervaci Čertova stěna. Cyklostezka mezi Loučovicemi a Vyšším Brodem není novostavbou, ale proměnou. Zásah do krajiny tu proběhl dávno – člověk kdysi vybetonoval Spirův kanál jako přivaděč vody pro vodní elektrárnu. Studio A8000 tu proto nefiguruje jako architekt ve smyslu tvůrce-umělce, ale editor, který odstranil přebytečné a nechal promluvit existující. Nepřichází s ambicí vytvářet novou krásu, ale odkrývá tu, která vznikla mimoděk. Tím vyzdvihuje základní myšlenku udržitelnosti: neničit, nebudovat nové, ale zamýšlet se a transformovat již existující.
Projekt vychází z existujícího tělesa původní technické stavby – historického Spirova kanálu, přivaděče vody pro hydroelektrárnu Čertovy proudy firmy Ignác Spiro & Söhne, v dané době nevídané technické dílo ústící do největší hydroelektrárny v Rakousko-Uhersku. Dnes se na stejném tělese vine nová trasa, která krajinu čte jiným způsobem, ale s respektem ke stopám minulosti. „Cyklostezka kopíruje trasu původního historického železobetonového kanálu na úseku dlouhém asi 1,4 km. Cyklisté se ale projedou i vnitřkem kanálu, v tomto místě dokonce akvaduktem. Jedná se o úžasnou technickou památku, které se proměnila v jakousi křivku v krajině. Od začátku jsme věděli, že kanál musíme znovuobjevit a oživit. Využili jsme i původní desítky let staré betonové konstrukce. Většina brownfieldů bývá transformována na něco jiného – například továrny na byty a kanceláře. Nás ale fascinoval příběh této významné technické infrastruktury, která po téměř 70 letech zapomnění slouží opět jako infrastruktura – jen tentokrát dopravní,“ říká architekt Martin Krupauer z ateliéru A8000.
Nejzajímavější částí cyklostezky je právě úsek, který provádí cyklisty vnitřkem kanálu. Jedná se o železobetonový monolit, vedený svahem vysoko nad tokem Vltavy. V dotčeném úseku, původně akvaduktu v délce cca 250 m byl kanál očištěn, lokálně staticky sanován a adaptován na cyklostezku. Cyklotrasa vede po betonovém dně bývalého kanálu, člověk tak přímo projíždí nejen krajinou, ale i technickým unikátem odkazujícím na historii této oblasti. Zásah byl minimální, a právě v tom spočívá jeho síla. Těleso původního kanálu bylo vyčištěno a v úseku původního akvaduktu “říznuto” – řez uvolnil výhledy do zeleného údolí ikonických vltavských Čertových proudů, a v čase zasypaného vodního kanálu se stala otevřená křivka v krajině. Tvar stezky nebyl navrhován, ale vznikl, kudy to vyšlo a jak to vyšlo. A přesně to z něj činí krajinný prvek, který se nesnaží dominovat, ale splynout.
Betonová konstrukce nebyla potlačena ani maskována. Naopak, její hmota a tvar zůstaly dominantní. V některých místech je pravá stěna kanálu vyšší než člověk, připomíná masivní skálu, koryto vysekané v kameni. Tloušťka stěn se pohybuje mezi 20–30 cm. Konstrukce působí jako přírodní útvar, prošlá časem a krajinou. Povrch byl sjednocen nátěrem bílé barvy, která však stárne a špiní se spolu s prostředím – nevytváří kontrast, ale mizí.
Stezka je zároveň nástrojem strategické proměny celého území. Loučovice, dříve pulzující papírenská obec, hledají po ztrátě průmyslových pracovních příležitostí novou identitu a prosperitu. Cyklostezka je impulsem, který přitahuje nové podnikatele – otevírají se tu kavárny, cukrárny, ožívá stará hospoda. „Konečně se dostáváme na turistickou mapu Lipenska. Naše obec byla vždy průmyslová, ale průmysl po revoluci zmizel. Nová cyklostezka má pro nás velký přínos. Ozývají se podnikatelé, kteří si tu chtějí otevřít provozovny,“ doplňuje starosta Loučovic Jan Kubík.
Cyklostezka začíná u kaple sv. Prokopa v Loučovicích, pokračuje podél levého břehu Vltavy a prochází skrz obec až k mostu. Odtud se stáčí na pravý břeh, podél Čertovy stěny, a vede přes historický Spirův vodní kanál směrem k vyrovnávací nádrži Lipno II. Stezka zatím končí u kempu Pod Hrází ve Vyšším Brodě, kde bude navazovat na další připravované části Vltavské cyklostezky a další cyklotrasy v regionu. Vzhledem k pohodlnému profilu a atraktivní trase se očekává vysoké využití nejen rekreačními cyklisty, ale i místními obyvateli. Výstavba nové cyklostezky stála přes 90 milionů korun a je součástí širší vize Jihočeského kraje o propojení celého Lipenska cyklotrasami až po Týn nad Vltavou. Cyklostezka je také součástí projektu Kolem kolem, ve kterém místní cyklonadšenci mapují stezky na Lipně a v jeho okolí.