Produktem měsíce ledna společnosti Vitra byla zvolena židle MedaPal, ekonomická varianta hitu loňské sezóny - židle MedaPro. O její nejnižší cenu v katalogu kancelářských židlí Vitra se v první řadě postarala důmyslnost jejího autora, designéra Alberta Medy...
V minulém roce se díky své estetické kvalitě a vysokému uživatelskému komfortu stala hitem mezi vyšším managmentem úspěšných firem kancelářská židle MedaPro. Necelý rok po svém vzniku se mezi uživateli stala téměř symbolem současné kancelářské židle. Nyní se však zdá, že by její neotřesitelné postavení mohla ohrozit jen o půl roku mladší MedaPal, pod kterou je rovněž podepsán Alberto Meda. Plně synchronní mechanika a preciznost zpracování zaručuje tomuto kousku pevné postavení mezi elitními kancelářskými židlemi. Možnosti jejího použití však rozšiřuje cenová přístupnost. MedaPal je cenově nejekonomičtější kancelářskou židlí v katalogu Vitra a nižší cena (základní cena židle MedaPal 13.200 Kč, židle MedaPro 17.500 Kč) přitom vůbec neznamená nižší kvalitu, ale naopak překvapí řešením některých detailů: u židle MedaPal například narozdíl od židle MedaPro nenastavíte sedák horizontálně - díky jeho novému tvarování však po tomto nastavení vůbec nezatoužíte!
Alberto Meda navrhoval obě židle současně - s jasnou vidinou vytvořit kancelářskou židli, která by v tom nejlepším navazovala na tvorbu Ray a Charlese Eamsových, která se kdysi stala základem produkce celé společnosti. Nebyl by to však Alberto Meda, kdyby se spokojil jen s vizuální návazností. MedaPro i MedaPal jsou tak především geniálně technologicky řešené a účelné.
Alberto Meda je autorem také další novinky, která se u nás objevila na sklonku minulého roku: židle MedaSchell. Židle s širokým užitím je zároveň první židlí, na které je plastová skořepina přímo spojena s kovovým rámem.
"My lidé jsme komplikované bytosti, a tak se logicky potřebujeme obklopit jednoduchými věcmi. Vždyť život sám je tak složitý."
Alberto Meda
Alberto Meda
Alberto Meda se narodil v roce 1945 v Lenno Tremezzina, Itálii. Vystudoval strojní inženýrství v Miláně a pokračoval v postgraduálním kurzu. V roce 1973 byl jmenován technickým ředitelem společnosti Kartell, byl zodpovědný za projekty zahrnující nábytek a plastové laboratorní vybavení. V roce 1979 začal pracovat na volné noze jako průmyslový designér a spolupracovat s různými společnosti zahrnující Alfa Romeo Auto, Ansaldo Sistemi Industriali, Alias, Cinelli, Colombo Design, Gaggia, Italtel Telematica, Luceplan, Legrand, Mandarina Duck, Omron Japan, Philips, Vitra.
Své práce vystavoval v Design Gallery Matzuia Ginza v Tokyu (1990), na "XVIII Triennale Milan" (1992) v oddělení světel "Il giardino delle cose", v Sieně "Mestieri d'Autore" (1993), Paříži "Design, miroir du siècle" v sekci "Le sens et la matière" (1994), v Museum of Modern Art, New York "Mutant Materials in Contemporary Design" (1995).
Za svou profesionální práci obdržel bezpočet ocenění, jako je "Compasso d'Oro" za světlo "Lola" vyrobené společností Luceplan (1989); "Design Plus" za světlo "Titania", oceněné na veletrhu International Frankfurt Trade Fair "Ambiente 92"; cenu "European Design Prize" za návrhy pro Luceplan (1994),"Compasso d'Oro" za sérii osvětlení "Metropoli" vyrobených společností Luceplan (1994); cenu "Industrie Forum Design, Hannover" za sérii standardních světel "UNI-X" (1995), ocenění "Bundespreis für Produktdesign (D)" za židli Meda (2000).
Některé z výrobků Alberta Medy jsou v trvalé sbírce v Toyamě, v Museum of Modern Art. Neworské muzeum moderního umění získalo do svých sbírek v roce 1994 židli "Light light chair"(1987), "Soft light chair" (1989) a "On-Off lamp" (1988). Židle Light light chair je také součástí výstavy "100 Masterpieces" ve Vitra Design Museum, Weil am Rhein (D). V současné době Alberto Meda žije a pracuje v Miláně.