Paříž – V centru Paříže se dnes po 16 letech mimo provoz otevřel jeden z nejznámějších obchodních domů: La Samaritaine. Přestavba a opravy památku z přelomu 19. a 20. století proměnily v chrám luxusu, který cílí hlavně na turisty, napsala agentura AFP.
"Je tu francouzské umění žít," prohlásil několik dní před otevřením francouzský prezident Emmanuel Macron. La Samaritaine býval nejznámějším a největším pařížským obchodním domem, v němž si zákazníci mohli vybrat z ohromné nabídky zboží sahající od květin, plavek a cukrovinek po klobouky. Jeho brány se ale uzavřely roce 2005, protože historická budova nesplňovala bezpečnostní předpisy.
"Předtím to bylo úžasné, bylo zde úplně všechno, vážně úplně všechno: železářství, bílé zboží, galanterie... S matkou jsme sem chodily pořád, mohli jste tu najít třeba kliky," vzpomíná na předchozí podobu obchodního domu 71letá Jocelyne Gaillotová, která se na znovuotevřenou budovu přišla podívat se svou sestrou. "Jsme šťastné, nic si nekoupíme, ale přišly jsme se podívat," dodává.
La Samaritaine nyní dostal novou podobu: na nákupní ploše 20.000 metrů čtverečních se rozkládají luxusní obchody 600 značek módy, gastronomie a životního stylu. V obchodním domě na pravém břehu Seiny, na dohled od muzea Louvre, se nachází čtyři restaurace, včetně jedné pro nejnáročnější strávníky pod taktovkou michelinského šéfkuchaře Arnauda Donckeleho. Počítá se také s přepychovým hotelem se 72 pokoji a s výhledem na pařížskou řeku, který se otevře 7. září. "Je to znovuzrození. Nastoupil jsem v 21 letech po příchodu z mé Kabylie (alžírského regionu – pozn. ČTK)," vzpomíná 53letý Mourad Khati, jeden z původních zaměstnanců obchodního domu. "Tehdy to bylo víc lidové, dnes je to luxusní," dodal.
La Samaritaine počítá i s jeslemi a 97 sociálními byty. Celkem se o něj stará okolo 3000 zaměstnanců, včetně několika málo těch, kteří zde podobně jako Khati pracovali i před uzavřením. Proslulou budovu ve stylu art deco po rekonstrukci doplňuje mimo jiné sto metrů dlouhý pohyblivý chodník, který jej tunelem spojuje s parkovištěm. Přestavba zahrnuje moderní zvlněný skleněný exteriér od japonské architektonické firmy SANNA. Výrobce luxusního zboží a vlastník budovy LVMH na přebudování vynaložil 750 milionů eur (19 miliard Kč)
"Je velkolepý, detaily na schodišti, konstrukce. Je úžasné, že zachovali originální prvky," radovala se z opravené budovy 29letá nizozemská turistka, která se o znovuotevření dozvěděla náhodou.