Za záchranu nádraží v Ústí nad Orlicí vznikla petice

Vložil
ČTK
16.10.2008 23:50
Ústí nad Orlicí

Ústí nad Orlicí - Za záchranu budovy vlakového nádraží v Ústí nad Orlicí vznikla petice. Klasicistní stavba stará přibližně 130 let má v  příštím roce ustoupit narovnání železničního koridoru. K dnešnímu dni odmítlo demolici zhruba 260 lidí. ČTK to dnes řekl iniciátor petice Martin Kadrman z  Červené Vody na Orlickoústecku.
    "Stránky s peticí www.stop-demolici.wz.cz jsem spustil ve středu a během pár hodin tam bylo přes dvě stě podpisů," řekl Kadrman.
    Narovnání železničního koridoru, který se přiblíží k Tiché Orlici, zrychlí vlakové spoje, nová budova bude odpovídat současným požadavkům včetně bezbariérového přístupu, řekl za investora mluvčí Správy železniční dopravní cesty Petr Halla. Zároveň však nevyloučil to, že se peticí bude stavebník zabývat. "Ještě nemáme stavební povolení, je možné, že se bude petice zohledňovat," řekl ČTK.
    Zachránit budovu bylo možné vyhlášením za kulturní památku, Kadrmanova žádost ale nepřišla na ministerstvo kultury včas. Kladně se vyjádřil krajský úřad, památkáři, orlickoústecká radnice i Výzkumné centrum průmyslového dědictví při ČVUT. České dráhy a Správa železniční dopravní cesty naopak argumentovaly veřejným zájmem. Ministerstvo proto rozhodlo v jejich prospěch.
    "Ministerstvo kultury si je dobře vědomo významu průmyslového dědictví České republiky, ale zároveň se domnívá, že podnět na prohlášení konkrétně tohoto objektu měla odborná organizace zaslat před začátkem dlouhodobě plánované a připravované akce," uvedla vedoucí odboru ochrany památek Petra Ulbrichová v písemném vyjádření, které má ČTK k dispozici.
    S výsledkem Kadrman nesouhlasí, a zaslal proto dopis ministru kultury Václavu Jehličkovi. "V moderní evropské společnosti 21. století není možné chovat se tak barbarsky k  odkazu našich předků," míní Kadrman.
    Starosta Richard Pešek sice petici fandí, pochybuje ale o tom, že bude mít valný úspěch. Budova totiž leží mezi kolejišti, navíc na její transfer nebo vybudování repliky se bezpochyby nenajdou peníze, uvedl.
    Nádražní budova na půdorysu H vznikla podle návrhu architekta Rudolfa Freye v roce 1874 a do dnešní doby byla zachována v původní podobě. Zahájení stavby společnost plánuje v listopadu 2009, ukončení přibližně v červnu 2013. Nová podoba nádraží se ale nelíbila komisi sezvaných architektů, kteří měli možnost do projektů nahlédnout. SŽDC veřejně představí projekt v  pozdějším termínu.
    "Projekt vypadal, jako když Penny Market najede do Teska. Podařilo se nám aspoň vyjednat víc prosklení a zvlněnou střechu. Jsme bránou do Orlických hor a tomu má stavba odpovídat," řekl ČTK starosta Pešek.
10 komentářů
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
MK ČR
Milan
17.10.08 04:09
vyhovuje
honza
20.10.08 01:02
zobrazit všechny komentáře

Související články