V Praze se představují práce průkopníka moderního designu

Zdroj
Markéta Horešovská
Vložil
ČTK
10.04.2008 12:00
Praha

Praha - Práce Angličana Christophera Dressera (1834 až 1904), kterého odborníci považují za průkopníka moderního designu, vystavuje od včerejška Umělecko- průmyslové muzeum v Praze. Dresser patřil k těm, kdo již v době průmyslové revoluce usilovali o estetický rozměr předmětů, které člověka obklopují. Na rozdíl od jiných ale do procesu vzniku umělecky kvalitních předmětů plně zapojil strojovou výrobu.

    Ostatní tehdejší návrháři i teoretici totiž o stejný cíl usilovali cestou návratu k rukodělné výrobě. Dresser využil výdobytků techniky a svá díla dokázal vyrábět v továrnách. Tím předběhl svou dobu a jím dosažené mety museli později znovu dobývat příslušníci uměleckých avantgard počátku 20. století. Podle Dresserových návrhů vznikaly předměty několika cenových hladin - od luxusních po velmi levné, dostupné velkému okruhu zákazníků.
    Při tvorbě předmětů denní spotřeby Dresser studoval přírodní zákonitosti zejména z oblasti botaniky - inspiroval se třeba růstem rostlin. Stejně jako tvar vznikajícího předmětu, tak i použitý materiál vycházel z jeho budoucí funkce. Dresserův zájem o účelnost předmětů dokládají dochované studie sklonu několikanásobně zalomených držadel konvic, u nichž je patrné hledání tvarů pro co nejpohodlnější užívání.
    Dresser také přejímal tvary i motivy z různých historických období i kultur - zejména ho zaujalo japonské umění. V jeho tvorbě se odrážejí i styly, které se během jeho kariéry objevily, od anglické novogotiky po art nouveau. Široká byla i škála typů předmětů, které Dresser navrhoval. Pro konkrétní zákazníky navrhoval kompletní interiéry, pro výrobce pak tapety, bytové textilie, podlahové dlaždice, nábytek a drobnější předměty denní potřeby, mezi jinými nádoby a další stolní náčiní.
    Různé konvičky, dózy, slánky, cukřenky, stojánky na topinky či svícny jsou právě předmětem pražské výstavy. U nich Dresser došel k čistotě tvaru, jsou oproštěné od jakéhokoli ornamentu. Spíše geometricky pojaté kovové nádoby se podle pořadatelů staly nadčasovými symboly moderního stolování.
0 komentářů
přidat komentář