V Moravskoslezském kraji chybí učni ve stavebních oborech

Zdroj
Martina Kubíčková
Vložil
ČTK
01.12.2006 16:10
Ostrava

Ostrava - Nedostatek učňů v oborech pro stavebnictví je nyní v Moravskoslezském kraji. Situace je podle náměstkyně hejtmana pro školství Jaroslavy Wenigerové (ODS) kritická. S malým zájmem absolventů škol se ale musí potýkat většina technických oborů. Shodují se na tom představitelé kraje i regionální hospodářské komory.

V roce 1995 fungovalo v Moravskoslezském kraji pět středních odborných učilišť stavebních. Každé ročně otvíralo dvě třídy zedníků, což bylo asi 250 až 300 studentů. Nyní je takové učiliště jedno a letos otevřelo jednu třídu se 24 učni, řekla Wenigerová. Domnívá se, že velké nedostatky při motivaci pro výběr povolání jsou stále na školách. Mnozí učitelé a výchovní poradci v dětech neumí individuálně rozvíjet a podporovat jejich schopnosti.
Podle Wenigerové nelze, aby například některé učební obory byly považovány za méně hodnotné. "Nemůže se stát, aby studenti slyšeli, že jsou hloupí, a proto půjdou na zedníka. To si profesionál nikdy nemůže dovolit," domnívá se Wenigerová, podle níž ale kromě škol často problém tkví i v samotných rodičích. Mnozí z nich totiž nemají zájem o budoucnost svých potomků.
Prezident krajské Hospodářské komory Pavel Bartoš se navíc domnívá, že za nezájmem rodičů stojí i nynější sociální systém. "Rodiče vědí, že když dítě nebude úspěšné na trhu práce, tak se nebude mít nejhůř, že nějakým způsobem přežije, tady je strašně malá motivace k práci," míní Bartoš. Dodal, že sociální systém pak způsobuje problémy i na samotném trhu práce. "Například řada učňů po vyučení nenastoupí do práce, protože se mají relativně dobře v sociální síti," uvedl Bartoš.
Podle Wenigerové patří v současnosti k nejžádanější oborům, po nichž je na trhu práce největší poptávka, hlavně elektrotechnika, strojírenství, stavebnictví a informační technologie. Kraj chce do dvou let zcela změnit také systém současných učňovských oborů. Zatímco nyní je v regionu asi 800 učňovských oborů, do budoucna by jich mělo být jen 200. Kraj si od tohoto kroku slibuje širší uplatnění na trhu práce. Pokud by totiž v budoucnu šel žák na obor zedník, nebude už se při studiu věnovat jen tomuto oboru, ale učební obor se rozšíří o další příbuzné obory, které se nyní vyučují samostatně.
0 komentářů
přidat komentář