ŘSD: Severní obchvat Kuřimi je o 2,6 mld Kč levnější než jižní

Zdroj
Dan Petrucha
Vložil
ČTK
03.07.2009 00:10
Praha

Kuřim (Brněnsko) - Severní obchvat Kuřimi na Brněnsku, který má propojit frekventovanou silnici I/43 s plánovanou rychlostní silnicí R43, vyjde o 2,6 miliardy korun levněji než jižní obchvat. Vyplývá to ze studie, kterou si nechalo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jižní varianta, kterou prosazuje kuřimská radnice a místní obyvatelé, bude podle studie stát 6,6 miliardy, severní pouze čtyři miliardy korun. ČTK to řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

    Podle občanského sdružení pro realizaci obchvatu projede ulicemi Kuřimi denně až 18.000 aut. Výstavba obchvatu v severní variantě podle něj situaci po dostavbě R43, která má spojit Brno s Pardubickým krajem, ještě zhorší. Sdružení i radnice podporuje jižní obchvat kolem města s tunelem Kuřimskou horou.
    Také podle studie ŘSD počítá dopravní model v roce 2030 vyšší intenzitu dopravy u severního obchvatu - Kuřimí by v té době mělo denně projíždět 7000 vozidel od Tišnova a 14.000 aut od Brna. U jižní varianty by byla intenzita 6000 a 10.000.
    Podle Vápeníkové ale severní propojka I/43 a R43 vychází ze srovnání obou variant lépe. Kromě budoucí intenzity dopravy se studie zabývala také možnostmi financování z rozpočtu ŘSD nebo technickými riziky.
    "ŘSD je navíc vázáno plněním krizového plánu ministra dopravy k dosažení úspor při výstavbě infrastruktury. Ten předpokládá, že stát by měl více šetřit při výkupu pozemků, budování mimoúrovňových křížení a dopravních staveb, které nejsou nezbytně nutné," řekla Vápeníková.
    Konečnou podobu trasy obchvatu ale ŘSD neovlivní. "Jako investorská státní organizace nerozhodujeme o tom,, která varianta bude nakonec zapracována do územního plánování," dodala Vápeníková.
    Stavba R43 by měla mít tři etapy, žádná z nich ale nyní nemá platné stanovisko EIA o vlivech stavby na životní prostředí. Všechny tři úseky jsou nyní v řízení na ministerstvu životního prostředí, které požaduje přepracování dokumentů nutných pro posouzení stavby. Jednou z výtek ministerstva je to, že na jihu Moravy chybí dopravní koncepce, v níž by byl koridor R43 pevně zakotven.
    Definitivní vedení R43 v krajině mají určit takzvané zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje, které se nyní zpracovávají. V létě kraj předloží jeho návrh, který bude veřejně projednán. Na konci roku by ho, doplněný o připomínky, měli schválit zastupitelé.