Praha - Velkoplošnou malbu přímo na náměstí I. P. Pavlova vytvořil umělec Patrik Hábl. Na 14 dní bude pomalovaná ulice místem Otevřené scény, na níž se uskuteční množství vystoupení, koncertů, workshopů a výstav. Mají do prostoru mezi dvěma částmi magistrály přivést lidi, které zajímá, jak by bylo možné dopravně exponované a chodcům nepřátelské místo změnit. Centrum pro středoevropskou architekturu CCEA (Centre for Central Europe Architecture), které akci pořádá, se transformací magistrály zabývá od roku 2009. Uzavření prostoru před bývalým hotelem Kriváň a mezi ulicemi Legerova a Sokolská chtějí ukázat, jak by magistrála mohla vypadat - tedy nebýt několikaproudovou silnicí, která patří jen autům jedoucím centrem města vysokou rychlostí, ale širokým městským bulvárem s mnoha funkcemi. V Otevřené scéně bude každý den až do 10. srpna fungovat půjčovna kol, kavárna či občerstvení. Program startuje vždy v 10:00 a potrvá do 22:00, večery patří hudbě, divadlu nebo promítání filmů, na 19:00 je každý den nahlášen flash mob, tedy krátké setkání lidí na jednom místě, které má vždy určité, více či méně bizarní, téma či motiv. K dispozici bude zájemcům Kniha velkých změn, do které budou moci zapisovat své připomínky nebo návrhy na to, jak by se mohla pražská magistrála proměnit. Pořadatelé navrhují magistrálu postupně zklidňovat a zapojovat do života města. Podle nich jde o lepší variantu, než byl dřívější nápad politiků a úředníků na zapuštění silnice u Národního muzea pod zem. Krokem ke zklidnění dopravy by bylo třeba dílčí zúžení magistrály o jeden pruh či snížení nejvyšší povolené rychlosti. Na dálnici, která v porovnání s podobnými městy unikátně vede centrem města, chybí přechody a lidem se v její blízkosti žije obtížně; sídlí u ní přitom třeba i základní či mateřské školy. Za zklidnění magistrály se přimlouvají městské části Praha 2, 4, a 7 a svůj zájem na změnách deklaruje i Kancelář veřejného prostoru, která na Útvaru rozvoje hlavního města Prahy funguje přibližně půl roku z iniciativy dnešního primátora Tomáše Hudečka. "Veřejný prostor je primární, tedy i dopravní a technická infrastruktura by se mu měla přizpůsobovat. Život ve městě je to, kvůli čemu se architektura a urbanismus dělá," uvedla vedoucí kanceláře, architektka Pavla Melková.