Fotograf Jan Malý vystavuje v galerii Leica

Vložil
ČTK
11.09.2013 21:05
Praha

Praha - Retrospektivu fotografa Jana Malého, dokumentaristy a jednoho z autorů rozsáhlého projektu Český člověk, připravila galerie Leica. K jeho nejvýraznějším cyklům patří záznamy prostředí pražské herny U Nováků či Jazzklubu Reduta z poloviny 70. let. "Řadí se k nejživějším obrazům tehdejší doby a spojují v sobě zdravý sociální reflex, postřeh vycvičeného oka i odvahu riskovat," řekl novinářům kurátor výstavy Pavel Vančát.
    Poslední Malého samostatnou výstavu uspořádala Anna Fárová v roce 1980, proto představuje autorova retrospektivní výstava v Leice dlouho odkládanou splátku dluhu tomuto neokázalému a osobitému autorovi, doplnil. Přehlídka má název Torzo/Retrospektiva s odkazem k události, která poznamenala její přípravu. Téměř celý fotografův archiv se během ní ocitl na skládce, a je tedy ztracen.
    Malý řekl, že dlužil nájemné majiteli objektu, ve kterém měl ateliér. Majitel uvedl, že věci nechá odvézt do skladu, skončily ale na skládce. Malý na něj podal trestní oznámení, hledat negativy a fotografie na skládku ho nepustili; škody odhaduje na miliony korun.
    Devětapadesátiletý Jan Malý patří k první generaci absolventů katedry fotografie na pražské FAMU (1973 až 1978), podle Vančáta se sice méně prosazoval, o to více jsou jeho snímky citlivější, skromné a "svým způsobem zemité". Autor pracuje s rozmyslem a vážností, která se z fotografického řemesla již téměř vytratila, uvedl. Jeho cykly nestaví na prvoplánové atraktivitě, ale na porozumění a vhledu, protkaného pobavenou ironií a jindy zas jemnou melancholií.
     Od 80. let se Malý na popud Rostislava Šváchy a Petra Wittlicha věnoval i dokumentaci tehdy opomíjené předválečné architektury, jak výstava také dokládá. Jeho snímky secesní, kubistické a funkcionalistické architektury na pozadí normalizační šedi mají kromě profesionální bravury i jemnou ironii. Fotografie architektury se Malému stala celoživotním zájmem, kterému se věnuje dodnes.
    Spolu s Jiřím Poláčkem a Ivanem Luttererem je od roku 1982 také spoluautorem rozsáhlého cyklu velkoformátových portrétů Český člověk. Výsledný archiv, který je neustále doplňován, představuje sociologicky a etnograficky neocenitelnou studii Čechů a jejich postupně se měnících podob. Vzhledem k proslulosti cyklu je na výstavě zastoupen symbolicky jednou fotografií.
    V 90. letech znamenají pro Malého návraty k samostatné tvorbě dramatické černobílé záběry mořského pobřeží z francouzské Bretaně (1992) a především cyklus Na silnici (1990 a 1991), zachycující v postavách trhovců a improvizovaných stánků podél silnic bizarně neohrabané počátky českého kapitalismu.
0 komentářů
přidat komentář