Projekt Obskurní jeskyně architektky Karolíny Burešové a fotografky Franzisky Nagelové je citlivým průzkumem vztahu mezi krajinou, historií a světlem. Původní návrh Karolíny Burešové vznikl jako koncept nového využití betonových objektů lehkého opevnění – tzv. řopíků – s cílem proměnit jejich původně obrannou funkci v prostor kontemplace, zpomalení a vnímání přírody jako proměnlivého živého obrazu.
Řopíky, které byly ve 30. letech 20. století budovány v Československu jako součást obranného systému proti rostoucí hrozbě nacistického Německa. Vznikaly pod vedením Ředitelství opevňovacích prací (ŘOP) podél hranic i ve vnitrozemí – často na svazích, v lesích i na rovinách – a byly navrženy jako odolné, sériově vyráběné obranné body. V prostoru dnešního Šatova jich bylo vybudováno několik desítek, z nichž mnohé se dodnes dochovaly. První fáze projektu probíhá formou architektonické instalace v Šatově, kde je řopík otevřen veřejnosti jako pozorovací objekt – místo, kde návštěvník vstupuje do ticha, tmy a pomalého času. Obraz krajiny se objevuje po zásahu technologie – pouze díky přirozenému světlu, materiálu a přesné práci s architekturou prostoru. Místo, které kdysi sloužilo ke kontrole a obraně, se tak stává tichým prostorem pozorování, zpomalení a vnímání. Druhá fáze vznikla ve spolupráci s fotografkou Franziskou Nagelovou a zaměřila se na záznam těchto obrazů pomocí analogové fotografie. Díky principu camery obscury se interiér bunkru proměňuje v temnou komoru. Obraz krajiny tak není pouze metaforou, ale přímým otiskem času a světla. Ve třech různých obdobích – v létě, na podzim a v zimě roku 2024 – autorky zachycovaly obrazy promítané dovnitř bunkru, experimentovaly s expozičními časy, směry pohledu i chemickými procesy. Výsledkem je série jedinečných fotografií, které připomínají jeskynní malby – abstrahované otisky světla a času, vytvořené za pomoci prastarých optických principů.
Obskurní jeskyně osciluje mezi technologií a vizuálním experimentem. Je výpovědí o krajině, která si zaslouží být viděna a vnímána jinak – ne jako území k ochraně či využití, ale jako organický celek, jehož proměnlivost a krása se stává malbou sama o sobě. Projekt tak otevírá nejen prostor ke kontemplaci, ale také otázku: Jak se mění náš vztah ke krajině, pokud na ni nehledíme skrze optiku kontroly, ale skrze obraz?A zároveň – jak se proměňuje smysl a hodnota architektonických struktur, které byly původně určeny k obraně a válce, když jim dáme novou roli – zpomalit, vnímat světlo a krajinu kolem nás jako společné dědictví? Řopíky, kdysi symbol izolace a obrany, se v rámci tohoto projektu stávají místy sdílení a porozumění. Instalace nejen připomíná historickou funkci těchto objektů, ale zároveň nabízí jiný pohled – pohled dovnitř, směrem ke světlu a krajině. Pomocí camery obscury se krajina, kdysi vnímaná jako hranice, znovu zjevuje jako to, co nás spojuje – jako živý organismus, který si zaslouží pozornost, péči a nový způsob čtení. Může být tedy i architektura války přetvořena v nástroj poezie, ticha a pospolitosti?
Projekt vznikl ve spolupráci Fakulty architektury VUT, Technického muzea v Brně, TIC Retz a obce Šatov.
0 komentářů
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.