Většina stavebních firem pro získání zakázky poruší své předpisy

Vložil
ČTK
26.09.2019 15:45
Praha

Praha - Téměř tři pětiny stavebních firem uvedly, že kvůli získání veřejné zakázky porušují své interní předpisy. Z toho 54 procent je překračuje výjimečně, čtyři procenta pravidelně. Vyplývá to z průzkumu společnosti CEEC Research, která oslovila přes stovku ředitelů stavebních firem. Podle 72 procent firem by při výběrovém řízení měla být stanovena maximální váha cenového kritéria, veřejní investoři podle nich hodnotí nabídnuté zakázky od firem často pouze podle ceny.


"Soutěžení pouze na cenu je častým problémem veřejných zakázek. Investor hledí v první řadě pouze na toto kritérium, aniž by zohledňoval ta ostatní, včetně samotné kvality odvedené práce nebo i kvalifikace a referencí stavebního dodavatele," uvedl předseda představenstva Trigema Building Petr Bělina.

Z odpovědí ředitelů stavebních firem vyplynulo, že ideální váha cenového kritéria by byla 64 procent. Velká většina z nich je pro to, aby ve veřejných zakázkách byly zvýhodněny české stavební firmy. Tento názor nesdílí 13 procent firem.

Ceny, se kterými firmy do výběrových řízení vstupují, v poslední době rostou. V posledních měsících už překonaly odhadní ceny projektantů. Podle údajů společnosti IS ceny v soutěžích do konce srpna dosáhly v průměru 103,8 procenta úrovně předpokládaných cen. U zakázek na pozemní stavby byly vyšší o 3,6 procenta, u zakázek na inženýrské stavby o 3,8 procenta. Meziročně byly nabídkové ceny firem proti předpokládaným vyšší o 4,9 procentního bodu.

V krizových letech po roce 2008 při nedostatku zakázek přitom nebylo výjimkou, když firma vyhrála zakázku se 60 procenty předpokládané ceny. Podle většiny odborníků taková zakázka nešla udělat bez dodatečných nákladů nebo ošizení kvality.

Ředitelé stavebních firem rovněž upozorňují na rozdíly v kvalitě výběrových řízení vypsaných soukromým a veřejným investorem. "Soukromý investor si více promýšlí celý proces stavby i následný provoz a s ním spojené náklady. Veřejný investor je bohužel svazován mnoha nařízeními, která musí při výběrových řízeních dodržovat. Mnohdy jsou tato nařízení v protikladu s výběrem opravdu kvalitní stavební firmy," doplnil ředitel firmy Hochtief Tomáš Koranda.

Jako ve většině technických oborů se také stavební firmy potýkají s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků. Jedním z řešení je podle ředitelů větší propagace technických odvětví a zvýšení jejich atraktivity u studentů. Dvě třetiny z nich se domnívají, že začít by se mělo na základní škole, čtvrtina je pro střední školy. Desetina firem by zavedla propagaci už v mateřských školách.

Nejvhodnější formou propagace by byla podle všech ředitelů exkurze ve firmách. Dalšími možnostmi jsou školní hodiny, kde by vyučoval člověk z praxe, propagace přes známé youtubery nebo rozhlasová reklama.
0 komentářů
přidat komentář