V červnu začne v Pardubicích stavba letištního terminálu

Zdroj
Lucie Jelínková
Vložil
ČTK
06.05.2016 09:45
Pardubice



Pardubice - V červnu začne v Pardubicích výstavba letištního terminálu. V říjnu příštího roku má být hotový. Letiště se potýká s úbytkem klientely, nové zázemí považuje za nezbytné, aby mohlo leteckým dopravcům nabídnout kvalitní služby. Novinářům to řekla ředitelka společnosti East Bohemian Airpot (EBA) Hana Šmejkalová.

"Bez nového terminálu bychom mohli pravidelnou i charterovou dopravu zrušit," řekla Šmejkalová.

Nový terminál má i s příjezdovou komunikací stát 256 milionů korun. Cena podle prokuristy stavební firmy Strabag Petra Kafky odpovídá jiným nově postaveným terminálům. Společnost již stavěla haly v Popradu a Bratislavě, dodal Kafka.

Hala bude nakonec levnější. Měla se stavět loni, ale firmy nabídly cenu 400 milionů korun, což se zdálo vedení firmy i akcionářům drahé. Upravený projekt je bez parkoviště a bez vybavení druhého patra, kde měly být kanceláře. Vzduchotechniku neumístí stavaři v horním podlaží, ale na střeše, a trafostanice nebude součástí budovy, nýbrž se postaví venku, což stavbu zlevňuje, řekla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková (ANO).

"Budeme mít hlavní halu a dvě boční stavby s odbavením cestujících z Schengenu a mimo Schengen zvlášť. Budou tam klasické služby, jako je restaurace, obchody a možná i směnárna," uvedla Šmejkalová.

Letiště loni přišlo o dvě pravidelné linky do Moskvy a Petrohradu, ruská klientela přitom generovala většinu příjmů. Podle předsedy představenstva společnosti EBA Pavla Svobody bylo chybou, že se předchozí vedení i akcionáři soustředili pouze na Rusko.

"My se tu chybu snažíme napravit, máme kompletně nový management, udělala se masivní reorganizace firmy, byť to samozřejmě bolelo," řekl Svoboda.

Podle Šmejkalové není reálné, aby se počty cestujících vrátily na hodnoty v letech 2013 a 2014, kdy letiště odbavilo přibližně 184.000 a 155.000 lidí. Loni prošlo terminálem zhruba 58.000 pasažérů. Pokud se letišti podaří vyjednat pravidelné linky a posílí charterovou dopravu, může příští rok mít 80.000 až 90.000 cestujících.

Firma EBA se musí kvůli stavbě zadlužit u banky a zároveň poskytnout záruky. Kraj drží třetinu akcií a půjčí firmě ze svého rozpočtu. Pardubice, které vlastní dvě třetiny akcií, jí budou ručit směnkou. Jestliže EBA nebude schopná dluhy splácet, závazky přejdou na město.

"Jako záchranná brzda jsme připraveni, ale věříme, že nový terminál nakopne celou ekonomickou situaci a EBA bude schopná dostát svým závazkům sama," řekl ČTK náměstek primátora Jan Řehounek (ANO).

0 komentářů
přidat komentář

Související články