Praha – Česká komora architektů (ČKA) vyzvala Národní technické muzeum (NTM), aby vybralo podobu připravovaného Národního muzea železnice a elektrotechniky pomocí otevřené architektonické soutěže s odbornou porotou. Technické muzeum přitom chystá stavbu modelem navrhni a postav s generálním projektantem. Považuje to za nejlepší možné řešení vzhledem k památkové ochraně areálu bývalých dílen pražského Masarykova nádraží, ve kterém nové muzeum za 1,9 miliardy vznikne. Vyplývá to ze stanoviska NTM, které má ČTK k dispozici. Nové muzeum by mělo být otevřené v roce 2030.
Komora architektů má ke zvolenému postupu NTM výhrady. "U národní kulturní instituce považujeme za samozřejmé, aby byla hledána nejen zákonná, ale i kvalitativně nejlepší cesta k výslednému řešení," uvedli architekti ve stanovisku. Podle komory by měla být vypsaná architektonická soutěž s odbornou porotou. "Jakýkoli jiný postup podle ČKA znamená promarněnou příležitost k prezentaci kulturní a tvůrčí úrovně České republiky," uvedla komora s tím, že je připravena poskytnout státu odborné konzultace.
NTM odmítá, že by pro připravované muzeum bylo vhodné vypsat architektonickou soutěž, zvolený postup považuje za správný. V roce 2018 pořídilo architektonickou studii, ke které získalo souhlasné stanovisko památkářů. Studie sloužila také jako podklad pro rozhodnutí vlády o finanční dotaci.
Areál, kde má muzeum vzniknout, je památkově chráněný a tvoří jej podle technického muzea jedny z nejcennějších industriálních železničních staveb v Praze. Budovy se proto nedají zásadně měnit a projekt musí především respektovat jejich původní podobu, uvedlo muzeum.
Technické muzeum zvolilo způsob realizace stavby metodou design & build s generálním projektantem. V současnosti vybírá generálního projektanta, který připraví detailní dokumentaci pro povolení stavby i pro zadání tendru na zhotovitele. Ten následně zajistí finální projektování a realizaci stavby. Muzeum se pro tento postup rozhodlo na základě konzultací s Českých vysokých učením technických v Praze (ČVUT) a Nejvyšším kontrolním úřadem.
V této metodě je podle muzea jasně určena odpovědnost zhotovitele za výsledné dílo a snižuje riziko vícenákladů. "K tomuto nás vedla i zkušenost z realizace našeho Centra stavitelského dědictví v Plasích, kde se již více jak osm let snažíme soudní cestou přimět zhotovitele k opravě velmi nekvalitně provedených omítek," dodalo NTM ve svém vyjádření.
Muzeum železnice a elektrotechniky počítá se zastřešeným kolejištěm se třemi kolejemi o délce 150 metrů, které umožní vystavení zhruba 40 kolejových vozidel. V historických budovách budou expozice o historii železniční dopravy.