Zdroj
Václav Prokš
Vložil
ČTK
03.02.2009 15:25
Plzeň


zpět na článek
29 komentářů
... nó, to už se těším
Milan
| 03.02.09 05:09
Taková realizace přímo v centru jistě Plzni přidá! Autor bude nepochybně světový, náplň té boudy taky. Budeme tu mít i významné nájemce z oblasti módy - no zaplaťpámbu, už jsem se bál, že bez toho jednou umřu. A stopadesát obchodů a kaváren... Kolik obchodů na jednu kavárnu?? A taky bulvár! To jako od nádraží kolem Prioru a téhle stavby k mostu? Nó, to se projdeme - odhaduju 300 metrů?? Papír, resp. masmédium snese opravdu úplně všechno... Ten obrázek vpravo nahoře je, doufám, jen jakousi ilustrací k článečku.
Co říká bourání Domu hrůzy jeho tvůrce architekt Hrubec? Mimochodem, mám dojem, že tenkrát, na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let se realizace kulturáku oproti původním Hrubcovým plánům musela zatraceně přizpůsobit prefabrikátům doby, a že stavba nebyla dotažena ani do původního rozsahu. Tak neházejme špínou...
V Plzni máme málo obchoďáků?? Podle zákona o svobodném přístupu k informacím bych se rád zeptal kolik jde radnici?? A přitom za rohem se sypou krásné lázně, dožívá poliklinika... Brrrr
souhlas
Xcase
| 03.02.09 09:42
..a bohužel ten obrázek v rohu odpovídá tomu, co developer prezentuje na svých stránkách.. ..hnus..
Aréna
Filip Kastl
| 03.02.09 10:53
http://www.amadeus-real.cz/obchodni_centra/plzen ... skutečně je to z webu developera ...a Milane, máte pravdu ...do roku 2013 tu přibude hodně oblud co si říkají "LUXUSní" ... sice se nynějšímu Domu kultury říká: Dům hrůzy u Radbuzy, ale tohle bude opravdu Dům hrůzy
"Dům hrůzy u Radbuzy"
takyarchitekt
| 03.02.09 11:04
Jak jsem se zde již dříve přiznal: Ač z nedaleké Prahy, tak Plzeň témĕř neznám. Proto jsem si na síti vyhledal jak návrh na přestavbu, tak i fotky současného stavu "Domu hrůzy u Radbuzy".
Porovnaním obého jsem se přesvĕdčil o pravdě rčení: "Čím více se věci mění, tím více zůstávají stejné". Prostě: Ať se bude stavět, nebo ne, Plzeň o "Dům hrůzy u Radbuzy" každopádně nepřijde.
ach jo
pipi
| 04.02.09 10:03
...a kam se ztratil původní návrh zmiňovaných architektů? mimochodem na stránkách Amadea je trochu vidět...
http://www.hangar.cz/html/index.htm
...
pipi
| 04.02.09 10:00
a v dnešním plzeňském deníku je ještě jiná vizualizace. čert ví, co nakonec bude.
RE: "Dům hrůzy u Radbuzy"
Filip Kastl
| 04.02.09 11:58
takyarchitekt: Ono by se mohlo měnit k lepšímu, kdyby ovšem město nekoukalo na takovéhle projekty jen skrz prasátko, ale přiznalo taky trochu architekturu, tedy ovšem pod drobnohledím ARCHITEKTů a ne zastupitelů, kteří mají na architekturu ten "správný pohled", ...ale jinak tomu asi v dohledné době nebude, takže smůla

pipi: dle článku vlastní celý pozemek včetně Domu kultury (kdoví ale jak tomu ve skutečnosti je), tak proč by stavěli malý obchoďáček, co je po architektonické stránce trochu lepší, když mohou postavit protáhlou pixlu co je do místa komponována asi jako tučňák na Saharu, ale vydělá jim více peněz za pronájmy
to je ale nápad!!!
tom
| 04.02.09 03:41
Je pravda, že původní návrh pana architekta Hrubce je od současného stahvu objektu dosti odlišný. Korunu tomu všemu nasadila dřevěná tržnice na terase budovy. Chápu, že majitel by raději něco využitelnějšího, ale na druhou stranu je to přímo v centru města, kde by neměly být pouze butiky a kavárny. Nemyslím si, že zbourání stávajícího objektu je dobrý nápad a posun někam dál.....
díky Tome
Milan
| 04.02.09 05:15
Souhlas. Zajímalo by mě, co v tomhle bezesporu atraktivním prostoru mělo stát před osmdesáti lety, před padesáti, nebo v době kdy byl stavěn vůbec ne blbý Prior. Jaký zde byl v průběhu věků záměr města a jak se měnil podle potřeb města. Nemyslím si, že první a hlavní potřebou druhého největšího města v Čechách jsou nájemní kšefty s hadříky. Volíme ale chytré radní, ne?
nová plaza
Jan Hroch
| 04.02.09 06:49
Jsem vůči původnímu domu hrůzy poněkud smířlivější. Myslím, že tu hrůzu "domu hrůzy" spíše tvoří jeho okolí (hliněný "plac" plný stánkařů ve středu města, nedostavěnost proluky...) a dále jeho vnější výzdoba - vypadá jak auto polepené reklamami připravené vyjet na rallye, ne jako dům. Ať raději vznikne něco mezi domem hrůzy a Tescem-priorem, a ať to nese nějaký souvislý koncept s oběma shrora uvedenými budovami popř. vyústěním jak do Americké, tak k lázním. Zbořit původní a zaplácnout bezpohlavní krabicí svědčí pouze o lenosti myslet nebo vydělat za každou cenu, z čehož zejména to prvé se mi zdá čím dál tím více symptomatičtějším pro osazenstvo plzeňské radnice. J
Zástavba
Honza
| 05.02.09 07:02
Když jsem poprvé slyšel o úvahách zbourat Dům kultury, říkal jsem si, proč ne? Tehdy se totiž mluvilo o obytných domech v kombinaci s obchodem a administrativou. Dokázal jsem si představit, jak celý blok od budovy vedle polikliniky na Denisovo nábřeží až po Tesco/Prior (a kéž by i místo něho) nahradí opravdové domy, u kterých bude jednoduše vidět začátek a konec, přesto na sebe budou navazovat. Prostě městotvorný celek... Pod tím jsem si ovšem nepředstavoval opět jednu konzistentní bezokenní krabici... ach jo... Je pravda, že dolní Americké tahle otevřenost škodí. Přivítal jsem rozumný projekt na dostavění protější části až k nádraží TŘEMI domy, kde poslední dům bude tvořit skutečný rohový/koncový objekt. Proč nemůžou použít zastupitelé mozek i naproti? Chápu, že najít někoho, kdo zastaví takhle velký prostor je těžké, ale za každou cenu?
To pipi:
Honza
| 05.02.09 07:31
To, co je na stránkách Hangáru, je návrh ještě před tím, než se uvažovalo zbourání Domu kultury. Ten stále stojí vedle té svítící plechovky sardinek...
je ho škoda
jarin
| 05.02.09 08:00
Myslím, že stávající Dům kultury má svoje architektonické kvality a byla by škoda ho demolovat. Bohužel trpí zanedbanou úržbou a nekulturností majitele. Výstava obřího nákupního centra přímo v centru Plzně je zničující, bude pouze indukovat další automobilovou dopravu se kterou si nikdo nebude vědět rady.
vizualizace online
Filip Kastl
| 18.08.09 11:57
na webových stránkách Hangáru se objevily vizualizace finálního návrhu obchodního centra Aréna

http://www.hangar.cz/pages/plzen.htm (dole)

...více to raději nekomentuji
boj proti OC Aréna
Filip Kastl
| 23.02.10 03:16
Bojujeme proti OC Aréna - http://arenu-ne.u-heaven.com/
Prima
Milan
| 24.02.10 08:05
Prima stránky, Filipe! Jen trnu, aby se "občané ve své dalekosáhle svobodné volbě" nevyjádřili souhlasně právě ke stavbě té obludky. Když si vezmu obrázek spokojených nakupujících plzeňanů v plaze, olympii, tescách, galerii... uf! Těm je fuk co bude stát na Americké... Smutek. Ale právě proto je třeba téhle osvěty. Osvěty jako součásti běžného života. Tak si držme palce
Já jsem pro
vga
| 24.02.10 05:24
Na rozdíl od mnohých jsem se jako dítě na místě dnešního domu hrůzy u Radbůzy kdysi chodila sáňkovat a pamatuju když místo Prioru bylo zahradnictví a to mi ještě tolik zase není . Ten stávající kulturák je hroznej - špinavý průchody, samý stánek - barák prakticky nevyužitelný... Prior už asi patří mezi novodobé památky, ale pokud jej srovnáte s "novodobými" obchoďáky, tak mu hodně chybí - hlavně to parkování... ta nová dostavba, i když asi také bude mít své mouchy se mi líbí. Znovu vznikne ulice, která se kulturákem nepovedla a urbanisticky tam blok prostě patří - vždyť jsme historicky za branami města. A konečně nebude nutnost cestovat za nákupy a kulturou někam jinam...
Pro a proti
Filip Kastl
| 25.02.10 12:44
Milan: děkuji za podporu a ano, jak píšete - ta osvěta je důležitá, jen tak se s tím může něco udělat a nenechat Plzeň dovést do urbanistického/architektonického pekla, kdy tu bude X obchodních domů obchodní architektury a nebude nic kulturního

vga: blok tam možná urbanisticky patří, ale s jakou funkcí? jednolitý blok se 150 obchody a 800 parkovacími místy (ke všemu na střeše!), které tím zahltí momentálně klidné Denisovo nábřeží a Americkou, osobně mi to moc půvabné nepřijde a pokud jde o cestování za kulturou a nákupy... za kulturou budete tím pádem cestovat do Park Hotelu, Primavery, apod. (ale upřímně - dá se to považovat za kulturu, nějaká beseda v hotelu? :-/) a pokud vím, tak projekt počítá pouze a jen s obchody a pokud by tam měla být kultura, jistě si pod tím investor představí něco jako fantasy park apod. zhovadilosti a to prosím kultura příliš neni,...a ad parkování u Tesca....myslím, že ty parkovací plochy jsou pro samotný malý obchodní dům Tesco dostačující, jestli to nebude tím, že dříve se počítalo, že lidé přijdou po svých a nebudou zmlsaní tím, že tam můžou dojet autem, to je problém dneška!
re: Filip Kasl
vga
| 25.02.10 07:25
Předpokládám, že tam bude alespoň jedno velké kino se dvěma až třemi sály...a k parkování u Tesca - kdy jste na Americké nebo parkovišti u Tesca naposledy zaparkoval??? Tescu např. nedostatek parkovacích ploch snižuje tržby. A nevím jak vy, ale já nemám denně čas ztrávit minimálně hodinu na nákupu a tahat se s taškama v rukách také není nic příjemného...Jednolitý blok to je uvnitř, ale zvenku je to členité. Určitě lepší, než ta Mílova nefunkční hrůza.
re: vga
Filip Kastl
| 25.02.10 09:44
1) multikino tam nebude a kdyby bylo, pochybuju, že by se uživilo, když stěží se uživí Cinema City v Plaze
2) neparkoval jsem tam, protože se nepotřebuju dostávat do malého Tesca autem, ale klidně po svých alt. MHD, když hned u toho je zastávka MHD, nehledě na to, že pro všechny je v dostatečné blízkosti jejich bydliště minimálně supermarket typu Lidl, Penny, Plus, apod., pokud se nepletu
3) nejde o vzhled, ale jde o funkci - zaplnění takového prostoru jen obchodní funkcí je zvěrstvo, nezlobte se na mě
re: Filip Kasl
vga
| 25.02.10 12:12
...a to si fakt myslíte, že je lepší tam nechat tu špinavou nefunkční hrůzu?? Kdyby tam byly byty, tak s parkováním je to stejný problém jako s obchoďákem a nový kulturák?? Na co... navíc - bydlela jsem přesně naproti Prioru - a kde tam co koupíte? Jedině v Tescu v sortimentově ošizené sámošce a Lídl, Penny ani Plus v dosahu nebyly a nejsou, a kdyby byly, tak to jsou řetězce, kde nakupuji zcela vyjímečně - ale to není jen problém spodní části Americké - to se týká větší spádové oblasti, že tam prostě nic na jednom místě nekoupíte.
A co na tohle komora architektů?!
Jan Pavel
| 25.02.10 01:02
A co na tuhle prasárnu Komora architektů? Fláknout se vším a vypadnout! Co na tohle architekti?! Kde je Vaše profesní hrdost?! Jak můžete dovolit, aby kdejaký nedomrlý stavař pastil tyhle hnusy v každém městě tohoto státu?! Aby komise pro architekturu nebo útvary hlavního architekta ve městech existovaly bez architektů?! Hadáte se a hašteříte mezi sebou o to, co je Architektura, a přitom v tomhle státě už slušná architektura umřela!
...
Filip Kastl
| 25.02.10 08:23
vga: Já netvrdím, že tam má Dům kultury Inwest takový jaký je zůstat, ten ať se klidně zboří (když už je v plánu že se zbourá), ale proboha, proč na celou plochu zasazovat obchodní centrum s cca 150 obchody, které budou z velké části orientované na majetnější občany a ty ostatní plochy - ty už v Plzni zastoupení ve velké míře a dostatečném množství mají a nemyslím si, že by tam nabízely něco víc než je v Plaze a dalších OC v Plzni, jelikož všechny tyto obchody mají nějakou politiku a nebudou dávat to své nejlepší zboží do města, které má nižší kupní sílu!
Upřímně si myslim, že v malém Tescu se dá nakoupit vše co je k uživení člověka třeba a tím, že se postaví obchodní centrum v centru příliš město nezhodnotí, ale naopak zabije!

Jan Pavel: to by mě také zajímalo a ano, chtělo by to Útvar hlavního architekta, pak by se taková zvěrstva neděla a navíc, musel by se najít někdo, kdo by toto celé dělal kvalitně a zadarmo, alt. za malou almužnu, protože kde by se vzaly peníze na jeho plat? Otázkou je, zda-li by se někdo takový našel ... bylo by to fajn, uvidíme.
2 Filip Kastl
Jan Pavel
| 26.02.10 10:39
Největším nebezpečím pro každého architekta je jeho ego... To mu brání se spojit s jiným architektem, konkurentem, který na tvorbu nahlíží jinak, a tudíž špatně, a HÁJIT společně odborným názorem ZÁJEM ARCHITEKTURY JAKO SVÉHO ŘEMESLA, postavit se hmotně motivované tuposti politiků, nezájmu veřejnosti, ignorantství. CHYBÍ TADY JAKÁKOLI PROFESNÍ HRDOST, každý se dá koupit za žvanec, chvilku slávy. Každý radši bude plivat na uspěšnějšího kolegu, srážet jeho úspěch, jen aby pozvedl sebe, zviditelnil se na jeho úkor, a nemyslí na to, že si podřezává větev, ´ kálí ´ na svou budoucnost. Pak se nedivte, páni architekti, že se na Vás pohlíží jako na sebestředné zakomplexované blázny odtržené od reality, kteří něco mumlají o nějaké kvalitní architektuře, kterou nedokáží ani definovat. Plivete na všechny kolem, že Vám brání v tvorbě, kladou překážky, oponují paragrafy, kterým nerozumíte, i když byste měli. Pak Vás převálcuje kdejaký duševní chudák, kterého jedinným zájmem je vydělat co nejvíc peněz na úkor dobrých mravů, morálky a veřejného zájmu!
Neminim komentovat rozhodnuti města Plzne,
A.J.K.
| 26.02.10 03:02
nicmene,pokud ona skica u clanku ma predstavovat,jak by mel objekt Areny v Plzni vypadat,pak jde neco hroziveho.Je otazkou,co z tech dvou veledel je ( bude ) horsi.Jinak sveho casu patril ocelovy skelet ( autor Ing. Holer ) domu u Radbuzy k tomu nejlepsimu ve stred. Evrope.Samozrejme to,co se na nej nabalilo a nalepilo je otazka druha.Domnivam se,ze Plzen by si uz konecene zaslouzila kvalitni architekturu,zvlaste pak na takto exponovanem miste.Malo vydarena skica u clanku me vsak o tom nepresvedcila ani omylem.Domnivam se,ze znamy plzensky nazev kulturniho stanku : " Dum hruzy u Radbuzy" zustane i nadale v platnosti,t.j. po dokonceni obludaria " Arena".
...
Filip Kastl
| 28.02.10 10:08
2 A.J.K: "Domnivam se,ze Plzen by si uz konecene zaslouzila kvalitni architekturu,zvlaste pak na takto exponovanem miste." ...kéž by toto věděli a měli v hlavě i ti na oprávněných místech....ovšem opak je pravdou a ano, máte pravdu, pokud se Aréna postaví, nebude to pomník socialismu, ale pomník konzumu s přídomkem Dům hrůzy

2 Jan Pavel: Možná to bude názor naivní, ale třeba nyní je ta správná chvíle se spojit a jít proti tomu nesmyslnému počínání, třeba usílí (http://arenu-ne.u-heaven.com/), které se začíná vyvíjet k něčemu povede, alespoň trochu rozvíří vody...hlavní ale je zkusit to a nenadávat jeden na druhého ....a nemyslím si, že všichni architekti trpí onou Vámi zmíněnou nemocí zesíleného ega, myslím, že čas ukáže, že jsou i výjimky
Útvar hlavního architekta
Jiří
| 01.03.10 08:23
Útvar hlavního architekta???? Nenechte se vysmát. Dnešní nedomrlí a neschopní architekti, kteří šli raději válet se do úřadu se bojí jako čert kříže posoudit jakoukoliv schvalovanou stavbu z architektonického hlediska. A nedej bože, kdyby museli zamítnout schválit postavení nějaké z těch nynějších hrůz.
začíná se něco dít...
pavel2
| 25.05.10 10:51
přes tu parkovací plochu mezi americkou a lázněma chodím téměř denně do práce... dnes se u vjezdu na "parkoviště" objevila cedule oznamující, že pozemek bude v průběhu června uzavřen. dál čekám, že tam vlítne fa APB Plzeň http://apb-plzen.cz a likvidace kuturáku půjde rychle.

osobně si myslím, že by tam měl být nějakej veřejnej objekt - sídlo úřadů, divadlo, jinej kulturní sál. obchodní pasáž tam může být, ale rozhodně ne další BIG obchoďák v samým centru města. ta plocha je podle mě dost cenná na to, aby si zasloužila důstojnější funkci než směsku mnoha kšeftíků, kde se nájemci mění každej půlrok.

ale samozřejmě na plzeňský radnici jde vždycky a v první řadě o ten vejvar a malou domů do vlastních kapes, takže se nakonec není čemu divit.

současná stavba je z pohledu využití a údržby tragédie. terasy jsou obrovský a problematicky využitelný. tím pádem nejsou prachy na údržbu toho komplexu, beton se rozpadá a do konstrukce zatéká. místo, aby vlastník nedostatky pořádně opravoval, když vám teče do skladu v "podzemí" domu kultury, nainstaluje vám pod strop systém přepadů a hadic, aby vám voda neničila uskladněný zboží - jak v Rusku.

ale mít místo toho další obchoďák? ten prostor se tak zabije minimálně na dalších 50 let
2 Jiří
Jan Pavel
| 27.05.10 08:10
Osobně si myslím, že do úřadu by se mělo jít "válet" mnohem více architektů, třebas už na škole v rámci povinné praxe, minimálně na půl roku, nebo po škole v rámci praxe před autorizační zkouškou! Takový architekt by asi jen tak nepustil podobné prasárny, kdyby věděl, že je tam dočasně a bude muset prezentovat, co mu prošlo rukama u autorizační komise. Nejvíc škody na úřadech páchají podle mého rezignovaní dinosauři bez dostatečného vzdělání (sotva s maturitou), kterým je všechno jedno, kromě vlastního prospěchu, a kteří jsou na úřadech trpěni z nostalgie, mnohdy i cíleně kvůli vazbám na postkomunistický politický aparát, lobující pro developerská prasata.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.