Zelení vyzývají starosty z jihu Moravy k diskusi o nádraží v Brně
Source Zdeněk Meitner
Publisher ČTK
01.12.2017 11:30
Brno - Jihomoravský krajský zastupitel za Stranu zelených Jiří Hlavenka vyzval starosty obcí k diskusi s vedením kraje o budoucí poloze nového brněnského nádraží. Nelíbí se mu, že některé zastupitelské kluby už dopředu avizovaly, že chtějí nádraží odsunout. Uvedl to v tiskové zprávě. Jiří Klement z tiskového oddělení kraje ČTK řekl, že o věci se bude hovořit v komisích krajské rady a výborech zastupitelstva, kde jsou i starostové obcí. Jak krajské, tak brněnské zastupitelstvo musí dát do konce ledna jasné stanovisko. Ve finále je rozhodnutí na ministerstvu dopravy.
Rozhoduje se o tom, zda bude nové nádraží v centru pod Petrovem asi 150 metrů od současné budovy, nebo jestli se posune zhruba o kilometr k řece. Nynější nádraží ani v případě modernizace nebude v budoucnu stačit. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) představila studii proveditelnosti, která porovnávala obě varianty. Zatímco odsunuté nádraží by bylo možné začít stavět ideálně už v roce 2020, nádraží v centru kvůli nižšímu stavu připravenosti až o šest let později. Prezentaci pro krajské zastupitele chystá SŽDC příští týden, tento týden ji představila brněnským zastupitelům.
Ze studie vyplývá, že obě varianty jsou uskutečnitelné a celkové náklady se řádově neliší. Odsunuté nádraží by stálo i s městskou dopravní infrastrukturou 42 až 45 miliard korun, nádraží v centru 42 až 57 miliard, záleží na zvoleném řešení celkové modernizace brněnského uzlu
Nádraží denně využívá zhruba 30.000 lidí, kteří jezdí do Brna pracovat či za zábavou. Předpokládá se, že se zlepšováním infrastruktury jich bude přibývat. Nyní je nádraží na hranici kapacity a v ranní a odpolední špičce prakticky nelze přidávat nové vlaky.
"Studie (SŽDC) je zásadním odborným materiálem a byla zveřejněna před pár týdny - je chybné tak zásadní rozhodnutí přijímat ukvapeně, bez kvalitní diskuse s těmi, kteří jím budou přímo dotčeni," míní Hlavenka. Podle jeho mínění vše směřuje k tomu, aby zastupitelé přijali definitivní stanovisko již 14. prosince. Klement však uvedl, že se k tomuto tématu a hlasování sejdou zastupitelé v lednu.
Ze studie správy železnice vyplývá také to, že odsunuté nádraží by bylo hůře dostupné pomocí MHD - jezdilo by k němu méně linek a cesta z velké části Brna by se prodloužila o několik minut. Hlavním rizikem je podle autorů studie nedokončení městské infrastruktury včas. Výhodou odsunu nádraží k řece je naopak větší připravenost, která umožňuje zahájit stavbu zhruba o šest let dříve. Nádraží v centru totiž není ani v územním plánu Brna, rizikem je tedy časová nejistota při přípravě stavby.