Trasa metra D se chystá řadu let, Praha ji několikrát odložila

Publisher
ČTK
20.04.2022 07:25
Czech Republic

Prague


Praha - Výběr informací o plánované nové lince D pražského metra, jejíž stavba začne 21. dubna:


- Trasa D je již od devadesátých let 20. století prostorově vymezena v územním plánu města a později i v Zásadách územního rozvoje, jako propojení jižního sektoru Prahy s centrem. První plány na zřízení linky D vznikly už v 70. letech.

- Linka, značená I.D, má mít deset stanic, celá plánovaná trasa má 10,6 km.

- V první fázi linka D povede z Pankráce do Nových Dvorů (pět stanic), následně přibudou tři stanice směrem do Písnice, později ještě spojka z Pankráce na Náměstí Míru.

- Stanice budou ražené nebo hloubené: Náměstí Míru (ražená, přestup na trasu A), Náměstí Bratří Synků (hloubená), Pankrác (ražená, přestup na trasu C), Olbrachtova (ražená), Nádraží Krč (částečně hloubená, část je na mostě, přestup na vlak), Nemocnice Krč (hloubená), Nové Dvory (ražená), Libuš (hloubená), Písnice (hloubená), Depo Písnice (hloubená).

- Na lince bude jezdit automatické metro nové generace bez strojvedoucího. Moderní lehké vlakové soupravy budou podélně průchozí mezi vozy. Na nástupištích budou bezpečnostní stěny s posuvnými dveřmi mezi nástupištěm a kolejemi.

- Zprovoznění se předpokládá v roce 2029.

- Celková předpokládaná cena linky D je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun.

Výběr událostí spjatých s plánovanou výstavbou trasy D pražského metra:

70. léta 20. století - Vznikly první plány na linku D. Trasa měla vést ze Žižkova či Strašnic na Palackého náměstí, a odtud do Modřan.

8. října 2013 - Pražští radní schválili stavbu metra D za téměř 25 miliard korun. První úsek měl vést z Pankráce do Písnice. Trasa dlouhá přes deset kilometrů měla být hotová do roku 2022. Obsloužit měla několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Má odlehčit lince C.

18. října 2013 - Trasa D získala od Prahy 4 územní rozhodnutí.

15. září 2014 - Tehdejší pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) řekl, že stavba trasy D ze stanice Náměstí Míru do Písnice vyjde na 60 miliard korun. Později se objevily další odhady nákladů.

21. července 2015 - Pražští radní rozhodli, že na trase D budou jezdit vlaky bez řidiče. Stavba první části by měla být hotova do roku 2022.

23. června 2016 - Praha zažádala o stavební povolení pro stavbu z Pankráce do Písnice.

6. srpna 2016 - Oznámeno, že projektovou dokumentaci pro trasu metra D zpracuje Metroprojekt. Stejná firma projektovala i nové stanice metra A.

11. srpna 2016 - Náměstek Dolínek oznámil, že magistrát v červenci na 18 měsíců přerušil stavební řízení, a to především kvůli váznoucím výkupům pozemků.

12. prosince 2016 - Praha bude muset znovu vypracovat změnu územního plánu pro trasu D. Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost města proti rozsudku Městského soudu v Praze, který změnu územního plánu zrušil.

6. února 2017 - Náměstek Dolínek řekl, že první etapa stavby metra D mohla začít v roce 2019 a být dokončena do roku 2023.

19. dubna 2017 - Dozorčí rada pražského dopravního podniku (DPP) rozhodla, že stavba začne v úseku Pankrác - Olbrachtova, poté se bude stavět úsek do Písnice.

7. listopadu 2017 - Pražští radní schválili, že město vykoupí od soukromých vlastníků pozemky nutné pro stavbu; na pozemcích bude stát depo.

22. března 2018 - Pražští zastupitelé rozhodli o vzniku společného podniku města a developera pro stavbu metra. Firmu chtěl DPP založit kvůli problémům s výkupem pozemků.

22. května 2018 - Pražští radní uložili Institutu plánování a rozvoje (IPR), aby zahájil práce na změně územního plánu, která umožní výstavbu trasy z náměstí Míru na Žižkov a do Vysočan.

24. května 2018 - Oznámeno, že DPP a skupina Penta Investments plánují kvůli výkupům pozemků pro trasu metra D založit společný podnik. Plány na podnik DPP a Penty ale radní v srpnu 2018 odmítli.

21. března 2019 - Vedení hlavního města odhadlo, že stavba linky D z Písnice na náměstí Míru vyjde na 72 miliard korun. Náklady na přípravu zatím činily zhruba miliardu korun.

27. května 2019 - DPP podepsal se společnostmi Hochtief CZ, Metrostav a Strabag smlouvy na provedení geologického průzkumu.

19. června 2019 - DPP na Pankráci začal s geologickým průzkumem pro stavbu trasy metra D. Průzkum měl vyjít zhruba na 1,58 miliardy korun.

31. října 2019 - Senát schválil drážní novelu, podle níž bude provoz metra možný i bez strojvůdců.

7. ledna 2020 - DPP vypsal veřejnou zakázku na první část linky metra D, která zahrnuje přestupní stanici na Pankráci, novou stanici Olbrachtova a tunely. Stavba prvního úseku bude trvat 7,5 roku a vyjde asi na 10,8 miliardy Kč bez DPH.

6. dubna 2020 - Koronavirus zbrzdil přípravy na vybudování linky D. DPP prodloužil o dva měsíce termín pro nabídky do tendru.

3. červenec 2020 - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zakázal DPP předběžným opatřením uzavřít smlouvu s vítězem veřejné zakázky na vybudování prvního úseku metra D.

11. září 2020 - Podle DPP stavba metra D mezi Pankrácí a Olbrachtovou začne pravděpodobně až na jaře 2021, původně měla ražba začít v září 2020.

16. října 2020 - ÚOHS rozhodl, že DPP musí znovu rozhodnout o námitkách, které mu poslala společnost Eurovia CS k tendru na stavbu první části metra D.

23. dubna 2020 - Zastupitelé schválili změnu územního plánu, trasa D je kompletně zanesena v územním plánu města.

7. června 2021 - Vedení hlavního města souhlasilo se zahájením stavby prvního úseku z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun. Stavba první části by mohla začít podle dokumentu v říjnu 2021.

14. června 2021 - Náměstek primátora Adam Scheinherr oznámil, že hrozí zpoždění zahájení výstavby. Ministerstvo dopravy totiž zrušilo vlastní rozhodnutí, kterým odmítlo podjatost magistrátu při rozhodování o stavbě. Rozhodnutí odkládá vydání stavebního povolení. Případ tak musí MD projednat znovu.

17. června 2021 - Zastupitelstvo rozhodlo, že hlavní město začne stavět linku D, jako první úsek z Pankráce na Nové Dvory. Termín zahájení stavby není ale jasný. Zastupitelé rovněž schválili garanci financování stavby. Peníze na ni bude DPP shánět u Evropské investiční banky (EIB) i komerčních bank. Město chce rovněž jednat o podpoře státu.

29. června 2021 - DPP oznámil, že může uzavřít smlouvu s vítězem tendru na stavbu první části metra D. Předseda ÚOHS Petr Mlsna svým rozhodnutím potvrdil rozhodnutí úřadu, že podmínky i průběh tendru byly v pořádku.

9. března 2022 - DPP oznámil, že získal pravomocné stavební povolení na metro D a může začít stavět. Ministerstvo dopravy zamítlo odvolání odpůrců stavby proti vydání stavebního povolení, to je tak pravomocné - právní moci nabylo 24. března. Samotná stavba bude zahájena 21. dubna.
0 comments
add comment

Related articles