Studie proveditelnosti modernizace nádraží bude až příští rok

Source
Zdeněk Meitner
Publisher
ČTK
27.06.2016 15:10
Czech Republic

Brno

Brno - Studie proveditelnosti, která porovnává výhody a nevýhody jednotlivých variant modernizace železničního uzlu v Brně s nádražím v odsunuté poloze a s nádražím u Nádražní ulice, bude hotová až v prvním čtvrtletí příštího roku. ČTK to dnes sdělil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš. Zda a jaké dílčí informace se lidé ze studie dozvědí ještě před říjnovým referendem, rozhodne až Výbor studie proveditelnosti železničního uzlu Brno.


Již nyní je tedy zřejmé, že obyvatelé Brna, kteří k referendu půjdou, nebudou mít k dispozici tolik odborných informací, jak se při vyhlášení referenda předpokládalo. Ještě před rokem se totiž čekalo, že by měla být celá studie hotová do referenda.

"Až bude hotová, bude se projednávat s odbornými i politickými orgány, tedy na SŽDC, na ministerstvu dopravy, s představiteli Brna, Jihomoravského kraje a s dalšími dotčenými institucemi,"
uvedl Illiaš.

Aktuálně se dělá část studie, která má vyhodnotit varianty z hlediska investičních nákladů, ekonomické efektivity, má udělat přepravní prognózy. "Nyní nelze zveřejnit žádné dílčí výstupy, protože probíhají konzultace a upřesňování návrhů řešení dle průběžných připomínek," řekl Illiaš. V době referenda má být studie ve fázi prvního předběžného hodnocení ekonomické efektivity.

Referendum bude společně s krajskými volbami 7. a 8. října. Za jeho uskutečněním stojí aliance Referendum 2016, která prosazuje zachování nádraží v centru a je proti odsunu. Ve studii proveditelnosti se posuzuje varianta odsunutého nádraží za Zvonařkou, tedy zhruba o kilometr na jih. Variantu v centru reprezentuje nádraží, které by mělo těžiště zhruba v místě dnešní Malé Ameriky u 5. a 6. nástupiště. Ve studii mají názvy Řeka a Pod Petrovem.

Odsunuté nádraží prosazuje jiná skupinka aktivistů vedená Robertem Kotzianem a jeho spolkem Brno+. Ten je prosazoval už v pozici náměstka primátora a reprezentanta ODS, jímž je dodnes. Na prosazování odsunuté varianty mu rada Jihomoravského kraje přidělila dotaci téměř 200.000 korun. Kotzian se také několikrát snažil referendum napadnout soudně, nikdy neuspěl. Obě strany se vzájemně obviňují z manipulace.

Politická reprezentace Brna je zdrženlivější. Zelení a Žít Brno dlouhodobě chtějí nádraží v centru, lidovci nejsou zcela vyhranění a ANO dlouho svůj názor neprezentovalo a nedávno překvapivě navrhlo novou variantu dvou nádraží.

Lidé budou v referendu odpovídat na dvě otázky. První se ptá, zda chtějí, aby Brno podniklo kroky k modernizaci uzlu s nádražím u Nádražní ulice. U té je nádraží dnes, zároveň by u ní bylo i nádraží s těžištěm v oblasti Malé Ameriky. Ve druhé otázce se organizátoři ptají, zda se má nejlepší řešení modernizace nádraží určit soustavou otevřených návrhových soutěží.

Aby byly výsledky pro město závazné, musí se zúčastnit alespoň 35 procent voličů. Město nyní vystavuje v Domě umění výsledky architektonické soutěže, lidé tak mohou vidět návrhy řešení území jak s nádražím v centru, tak s odsunutým.
0 comments
add comment

Related articles