Odpůrci přesunu brněnského nádraží žádají o pomoc premiéra

Source
Lukáš Sapík
Publisher
ČTK
01.02.2006 16:25
Czech Republic

Brno

BRNO - Občanská koalice Nádraží v centru, která je proti přesunu vlakového nádraží v Brně, se dnes obrátila na premiéra Jiřího Paroubka (ČSSD). Chce po něm, aby se zasadil o změnu současného projektu na přestěhování nádraží. Premiér může tlačit na ministra Milana Šimonovského (KDU-ČSL), aby názor na projekt přesunu nádraží změnil, řekl dnes novinářům ředitel Hnutí Duha Martin Ander. Vláda by si podle něj měla vyžádat nezávislé posouzení možných variant.

Podle odpůrců přesunu je zatím čas na to, aby se posoudila efektivita možných variant. "Politici by se měli zamyslet nad tím, zda přesun neohrozí celou rekonstrukci železničního uzlu," uvedl brněnský zastupitel Jeroným Tejc (ČSSD).
Projekt, který počítá se stavbou nového nádraží necelý kilometr od současného, by měl být zahájen letos. Až 85 procent nákladů na železniční stavby chce stát získat z Evropské unie. Pokud se ale vládě nepodaří peníze z evropských fondů sehnat, je na ní, aby novou železnici v Brně postavila, řekl dnes brněnský primátor Richard Svoboda (ODS). "Žádné město v Česku nefinancovalo samo rekonstrukci železničních tratí," upozornil. Zda jsou ve Státním fondu dopravní infrastruktury na případné pokrytí investice peníze, však primátor neví.
Předloňské referendum, které organizovala koalice, bylo kvůli nízké účasti neplatné, zhruba 86 procent hlasujících se vyjádřilo proti přesunu nádraží. Právě to by měl stát podle koalice zohlednit. "Vláda by si měla vyžádat posouzení varianty přesunutého nádraží i nádraží ve stávající poloze," míní Ander.
Kabinet už o brněnském nádraží v minulosti rozhodoval. V roce 2002 projekt přestavby uzlu posvětil. "Věřím, že premiér bude vystupovat kontinuálně s rozhodnutím vlády z roku 2002," reagoval dnes na krok koalice primátor.
Koalici se nelíbí, že by měl stát za přestavbu zaplatit dvakrát tolik, než se původně počítalo. Z původních šesti miliard se jeho spoluúčast vyšplhala až na 14 miliard korun, uvedl Ander. Výhrady mají zástupci koalice také k prezentaci projektu ministerstvem dopravy a magistrátem. "Ministr Šimonovský o projektu informuje velmi zavádějícím způsobem, prezentuje uzel jako prioritní projekt Evropské unie, nic takového ale ve schválených dokumentech není," tvrdí Ander.
Vláda navíc podle něj zatím nerozhodla o prioritních projektech, které předloží v letech 2007 až 2013 Evropské unii s žádostí o spolufinancování. Podle Svobody je však přestavba uzlu na prvním místě vládních priorit v oblasti dopravy v Česku.
Projekt přestavby a modernizace brněnského železničního uzlu představí ve čtvrtek poprvé v Bruselu členům Evropského parlamentu a dopravním odborníkům EU zástupci ministerstva dopravy, Jihomoravského kraje a města. Podle primátora však není připravovaná prezentace pro uskutečnění investice rozhodující.
0 comments
add comment

Related articles