Ministr Žák: Na D47 chybí vrstva, části dálnice hrozí zbourání

Source
Tomáš Cafourek
Publisher
ČTK
24.10.2013 10:25
Czech Republic

Prague

Praha - Na dálnici D47 chybí přímo pod asfaltovým povrchem vozovky kamenná drť, která má stavbu stabilizovat. Část již zprovozněné dálnice tak bude podle expertů zřejmě třeba bourat. ČTK to dnes řekl ministr dopravy Zdeněk Žák s odvoláním na výsledky měření kontrolních sond. Kvůli řadě vad na D47 a mostních objektech se stát s firmou Eurovia CS pře už od zprovoznění dálnice v roce 2008. Podle stavební firmy může jít o součást předvolebního boje. Výsledky kontroly nemá k dispozici, požaduje proto důkazy pro ministrovo tvrzení.

     "Svolali jsme experty, které já znám, a všichni se shodují, že řešení je jediné. Dálnici zbourat a postavit znovu," řekl ČTK Žák, který v nadcházejících parlamentních volbách kandiduje za zemanovce. Zatím podle něho není jisté, jak velkou část dálnice případné bourání postihne.
    Podle náměstka moravskoslezského hejtmana pro dopravu Daniela Havlíka by uzavírání dálnice znamenalo pro Ostravu katastrofu.
    Celkem ministerstvo plánovalo uskutečnit zhruba stovku sond. Výsledky jsou k dispozici od desítek z nich a chybějící materiál v konstrukční vrstvě potvrzují všechny, uvedl ministr. Přestože ŘSD na problematickém úseku už dříve uskutečnilo řadu kontrolních sond, žádná dosud nezkoumala podloží přímo pod vozovkou a kontrolovaly materiál dálničního tělesa z boku formou kopaných sond.
    "Pokud tyto vrty opravdu ukazují na nesrovnalosti v podloží stavby, pak je třeba zkoumat a prokázat, zda jde o příčinu, nebo naopak následek zvlnění dálnice. Jedná se o materiál studený odval, který určilo ŘSD v zadávací dokumentaci a jeho bobtnání právě vede k posunům v podloží stavby a jejich jednotlivých vrstev," uvedla v reakci stavební firma Eurovia CS. Firma se zároveň obává opakování politicky motivovaných útoků, které podle ní spor státu se zhotovitelem provázely za exministra dopravy Víta Bárty (VV).
    Chybějící část dálnice může podle ministerstva podstatným způsobem ovlivnit kvalitu a životnost stavby a také bezpečnost provozu. Konstrukční vrstva představuje stabilizační prvek. Pokud by chyběla, nelze zaručit životnost vozovky, její parametry a není možné vyloučit například zvlnění a další nedostatky, potvrdil prorektor pražské ČVUT a expert na dopravu Petr Moos.
    Náměstek moravskoslezského hejtmana Havlík ČTK řekl, že informace o dálnici ještě nedostal, ale pokud by to byla pravda, znamenalo by to pro Ostravu katastrofu. "V současné situaci při nárůstu hromadné dopravy a při nárůstu dopravy celkově si neumím tuto situaci představit, protože by to znamenalo pro Ostravu skutečně kalamitní stav," řekl Havlík. Připomněl, že dosud není dokončena stavba silnice I/11 ve směru na Opavu, Ostrava nemá žádný obchvat a dálnice je pro město klíčovou stavbou. "Pro Ostravu by to znamenalo katastrofu," řekl náměstek.
    Nová zjištění podle ministerstva zásadně změní taktiku státu při jednání se zhotovitelem dálnice. Stavěly ji ODS-Dopravní stavby Ostrava, které následně Eurovia převzala.
    Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní s Eurovií vede řadu rozhodčích sporů. První ze sporů ŘSD vyhrálo začátkem října.
0 comments
add comment

Related articles