Karlovy Vary: začne stavba letištního terminálu od Petra Parolka

Source
Vladimír Meluzín
Publisher
ČTK
15.02.2008 14:45
Czech Republic

Přerov

Karlovy Vary - Na mezinárodním letišti v Karlových Varech - Olšových Vratech začne ještě do konce února stavba nového odbavovacího terminálu. Po jeho dokončení v dubnu příštího roku dokáže letiště odbavit až půl milionu cestujících za rok. To je osmkrát více, než byl počet odbavených lidí v loňském roce. Náklady na stavbu jsou zhruba 98,1 milionu korun a investorem je Karlovarský kraj jako vlastník letiště. ČTK o tom dnes informoval hejtman Josef Pavel.

    Financování stavby terminálu bude podle hejtmana hrazeno z Regionálního operačního programu NUTS II Severozápad a lze očekávat dotaci pokrývající až 85 procent nákladů. Dalších 7,5 procenta bude představovat dotace státu a zbývající část uhradí kraj ze svých zdrojů.
    Terminál postaví společnost Stavby silnic a železnic. "Nová odbavovací budova je dílem architekta Petra Parolka z Brna. Po jejím otevření bude možné odbavovat tři až čtyři letadla souběžně," poznamenal náměstek hejtmana Jan Zborník.
    Nový terminál má futuristickou konstrukci, která připomíná trup letadla bez křídel. Kromě prostor určených pro odbavování cestujících v něm vznikne také místo pro komerční účely, které mohou využívat například cestovní kanceláře a letecké společnosti. "Po dokončení celé třetí etapy obnovy letiště vznikne ucelený funkční odbavovací komplex, jehož součástí je také původní hala. Její rekonstrukce za zhruba 50,8 milionu korun začala loni v květnu a skončí do poloviny března," uvedl ředitel letiště Václav Černý.
    Stará hala musela být upravena tak, aby se zde nesetkávali pasažéři ze schengenského prostoru a ze zemí mimo něj. Na tuto etapu rekonstrukce získal kraj dotaci přes 18 milionů korun z takzvaných Norských fondů. "Modernizace původní haly byla velice komplikovaná vzhledem k tomu, že probíhala za provozu. Důležité je, že splníme termín daný po vstupu Česka do schengenského prostoru," dodal Zborník.
    Karlovarský kraj, který převzal letiště od státu v roce 2004, dokončil v roce 2006 první dvě etapy modernizace letiště za více než 146 milionů korun. Zpevnění a rozšíření ranveje stálo 113 milionů korun a instalace světelného signalizačního a zabezpečovacího zařízení kolem 33,3 milionu korun. Z celkové částky na obě etapy získal kraj přes 50 milionů korun jako dotaci z EU. Do budoucna se počítá také s vyřešením silničního napojení letiště na nedalekou rychlostní silnici R6.
    Letiště Karlovy Vary využilo loni celkem 64.641 cestujících, z toho na pravidelných linkách 47.136 a v nepravidelné dopravě 13.309 pasažérů. Tranzitních cestujících letiště loni evidovalo 4196. Oproti roku 2006 tak počet odbavených vzrostl o 82,65 procenta, ve srovnání s rokem 2005 pak nárůst představoval asi 68,6 procenta. V roce 2006 bylo letiště kvůli stavebním pracím tři měsíce mimo provoz.
    Nejvíce cestujících bylo v loňském roce přepraveno na pravidelné lince mezi Moskvou a Karlovými Vary leteckými společnostmi ČSA a Aeroflot, využilo ji 43.078 pasažérů. Novou pravidelnou linkou ČSA do Petrohradu, jejíž provoz začal loni v červnu, letělo do konce roku 4058 cestujících. Podle Černého by mělo letiště za loňský rok dosáhnout zisku kolem 2,7 milionu korun. V roce 2006 skončilo se ztrátou necelé dva miliony korun. Způsobila ji hlavně neplánovaná odstávka v prvním a druhém čtvrtletí roku.
    Kromě pravidelných linek ČSA a Aeroflotu do Moskvy a Petrohradu bude karlovarské letiště i letos odbavovat charterové spoje. Lidé budou moci letět do turecké Antalye nebo na řecký Rhodos a do tuniského Monastiru. Nově k ním přibudou také linky do egyptské Hurghady a Heraklionu na Krétě. "Jednáme o linkách do ruských měst Kyjev a Jekatěrinburg. Do roku 2010 je reálné napojení na letiště v německém Frankfurtu," poznamenal Černý.
0 comments
add comment