Praha – Jednoduché linie, ocel, sklo a střízlivá modernost. A točitá schodiště jakoby plující v prostoru. Projekty architektky Evy Jiřičné mají punc originality a její pro- světlené interiéry vyplňují luxusní obchody, byty i kanceláře po celém světě. Porotci, kteří ji za rok 2021 udělili Poctu České komory archi- tektů, vyzdvihli, že má "úžasný cit pro konstrukci stavby, díky svrcho- vané znalosti technologií přichází s nejefektivnějšími řešeními". Letos 3. března tato zřejmě nejznámější česká architektka současnosti oslaví pětaosmdesátiny.
Sklo a ocel Jiřičná ve svých interiérech ladí do dokonalé harmonie. K jejímu rukopisu patří i napínací lana pro proslulá skleněná schodiště, která v průběhu let vytříbila k dokonalosti slavnostního šperku: "Uvnitř objektů mě fascinuje světlo a práce s ním. Hledám cesty, jak jej dostat do prostoru. Světlost, průhlednost a materiály ve své ryzí podobě," říká.
Její designérské prodejny jsou na prestižních ulicích Londýna či New Yorku. Pracovala pro značky jako Hugo Boss, Kenzo, Joseph, Vidal Sasoon a také pro mnoho významných kaváren a restaurací. Navrhuje luxusní hotely, soukromé byty i mosty. Jejími klienty jsou šlechtici i úspěšní byznysmeni. Mimo jiné i v San Francisku, Los Angeles či Florencii. V rodné zemi lidé její práci dlouho neznali. Rodačka ze Zlína s britským pasem se totiž v roce 1968 stala proti své vůli emigrantkou a do Československa poté poprvé přijela až v roce 1990.
Její tvorba v ČR zahrnuje moderní Oranžerii (skleník s ocelovým skeletem) u Jeleního příkopu v areálu Pražského hradu, interiéry Tančícího domu na pražském Rašínově nábřeží, kavárnu Černá labuť nad obchodním domem Bílá labuť, lávku pro pěší v Brně či úpravu pražského kostela svaté Anny pro Nadaci Vize 97 Václava a Dagmar Havlových. Navrhla i pražské hotely Josef a Maxmilian a bytový komplex Sky Barrandov a pro rodný Zlín Kongresové centrum a Univerzitní centrum a Fakultu humanitních studií Univerzity Tomáše Bati. V Brně by měl v budoucnu podle jejího návrhu vyrůst nový nejvyšší mrakodrap v zemi, 117 metrový Palác Heršpická.
Do světa architektury vešla s kvalitním vzděláním. Její otec byl architekt a pracoval pro Tomáše Baťu. Tento obor vystudovala na pražské technice a dále u Jaroslava Fragnera na pražské AVU. Po studiu jí nabídli stáž v Anglii, odjela tam 1. srpna 1968. A pak přišel dopis z velvyslanectví s textem: "Vaše doložka je zrušena a návrat do vlasti z důvodu veřejného zájmu nežádoucí."
V ateliéru Louise de Soissons, který projektoval nový přístav v Brightonu, se učila používat materiály průmyslového designu, později spolupracovala s architektem Richardem Rogersem a pak dostala zakázku na několik obchodů v centru Londýna a ve Spojených státech. Tak se postavila na vlastní nohy a v roce 1976 si založila ateliér. Pracovala pro pojišťovnu Lloyd, lorda Rothschilda a další. Navrhla autobusové nádraží Canada Water v Londýně nebo rozšíření knihovny v Leicesteru. Stala se významnou představitelkou stylu high tech, ale v její tvorbě jsou i ozvěny organické či minimalistické architektury.
Nyní má Jiřičná architektonické studio v Praze (AI Design Praha; s Petrem Vágnerem) i v Londýně (Eva Jiricna Architects). Učila i na VŠUP v Praze, kde byla vedoucí jednoho z ateliérů architektury. Renomovaná architektka sama o sobě tvrdí, že nemá příliš smyslu pro obchod a silnější se cítí v tvorbě: "Tvorba je neustálé hledání, množství práce a moře potu. Málokdy se stane, že člověk dojde až do cíle. Ale nevadí, že se tam nedostane. Smyslem je právě ten proces a ta cesta."
Jiřičná dostala od britské královny Řád britského impéria a získala i řadu dalších prestižních ocenění. V září 2018 například převzala na Londýnském festivalu designu medaili za celoživotní dílo. Získala i několik cen Grand Prix Obce architektů, za rok 2021 jí byla udělena Pocta České komory architektů. Je členkou Královské akademie umění a Amerického institutu architektů, má čestné doktoráty několika univerzit. Mluví anglicky, rusky, francouzsky a italsky. Také muži jejího života byli vždy architekti, včetně Jana Kaplického.